menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knotwilgen

Ga naar meest recente reactie

Tborre

Tborre

Forumleden,

Ik ben op zoek naar een groot aantal knotwilgen.
Weet er iemand waar ik hieraan kan raken?

Zowel de gesnoeide takken als wat grotere boompjes komen in aanmerking.

Vreemd genoeg kan ik nergens online een plek vinden waar je ze kan krijgen/kopen.

Alvast bedankt

Toon
zaterdag 2 januari 2010 - 17:32
WiPe

WiPe

Wat zoek je precies? Bomen die je mag knotten? Jonge knotbomen die je kan aankopen? Of snoeihout van wilgen dat je kan gebruiken om vlechtwerk te maken?
zaterdag 2 januari 2010 - 19:40
Tborre

Tborre

iets om te planten

dus of een plek waar we kunnen knotten (of de resultaten ervan kunnen meenemen) of jonge knotbomen. Beide opties zijn mogelijk.

Ik begreep dat de meeste mensen het "snoeisel" gratis meegeven, maar ik zie wel wat ik kan vinden.
zaterdag 2 januari 2010 - 19:48
leeuwtje

Leeuwtje

Is er bij jullie ook niet zoiets als landschapsbeheer. Wij hebben afgelopen jaar aan een project meegenomen hier in de gemeente om je erf aan te kleden. Daarbij kregen we hele grote korting om alles aan te planten. Ook heel veel fruitbomen (hoogstam) voor niets. Wij hebben nu een echte perenlaan (als de bomen groter gaan groeien). Ook een 150 meter aan beukenhaag enz. Kon ook een gemengde haag krijgen. Net wat je wilt. Een landschapsarchitect kwam toen hier kijken.
Ik las in je andere topic iets over een poel. Hier geeft landschapsbeheer daar ook hulp bij om zoiets aan te leggen. Toen ik destijds daarnaar aan het googlen was zag ik dat heel veel belgische gemeenten ook zulke projecten hebben met uitgifte van planten. Misschien daar eens naar zoeken.
zondag 3 januari 2010 - 00:08
Ed50

Ed50

ik denk dat je dat in België min of meer kunt vergelijken met een regionaal landschap. Die doen ook aan landschapsbeheer en daar kun je ook informatie krijgen. Voor jouw streek Toon is er vorig jaar ook nog een nieuw regionaal landschap opgericht, nl. het Regionaal landschap 2uid-Hageland. Of zij je aan knotwilgen kunnen helpen weet ik echter niet.
Het makkelijkst zou zijn als er bij jou in de (verre) buurt ergens knotwilgen zouden staan en je die zou kunnen snoeien of het snoeihout zou kunnen meenemen. Misschien kan je eens effe rondrijden of rondvragen of er in de buurt nog ergens staan.
Misschien geeft de gemeente ook subsidies voor het aanplanten van knotwilgen.

Groetjes,
Eddy
zondag 3 januari 2010 - 08:05
Tborre

Tborre

Hoi Eddy,

Dat rondrijden ga ik zeker eens doen. Kan nooit kwaad denk ik dan zo
Weet er trouwens iemand op hoeveel meter van elkaar je knotwilgen moet planten? Dan kan ik uitrekenen hoeveel ik er nodig zou hebben.
zondag 3 januari 2010 - 09:25
Ed50

Ed50

volgens de literatuur is dat tussen de 4 en 8 meter. 4 is het minimum, dus 6 meter lijkt me een mooie afstand.
zondag 3 januari 2010 - 10:04
rit_

Rit_

Volgens mij is het enige wat je hier nodig hebt wat snoeihout van een schietwilg(knotwilg).

Takken van 1,5 meter. Steek ze tot 1 meter in de grond, en binnen de 2-3 weken hebben ze wortels.
Je zal de takken wel wat moeten steunen tegen de wind natuurlijk.
Hij noemt niet voor niets schietwilg hehe. Dat is denk een van de hoofdredenen waarom het niet zo populair is in de verkoop.

Als je dit niet ziet zitten:
http://www.openbaargroen.be/catalog/index.cfm?fuseaction=DETAIL&id=292

Hier is aardig wat informatie over de schietwilg Salix alba, onderaan vind je een lijst met boomkwekerijen/tuincentra die deze verkopen. De dichtst bijzijnde zal hier waarschijnlijk de voorkeur krijgen denk ik.

Verder is ook een natte grond voor het planten noodzakelijk. Als je ze plant in droog weer(dat zal komende maanden nog niet het geval zijn maak een bak met vloeibaar slijk klaar en haal de wortels erdoor en plant ze. Maar planten in de lente is niet ideaal hoewel wilgen daar toch weinig problemen mee zullen hebben. Als ze maar een natte bodem hebben.
dinsdag 2 februari 2010 - 13:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).