menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aparte eikels....

Ga naar meest recente reactie

Rita1960

Rita1960

In het kerststuk zaten een aantal takjes, of van de quercus ilex (steeneik) of de quercus coccifera (hulsteik). De blaadjes waren vrij klein zo'n 4 tot 5 cm lang en vrij smal in verhouding met de lengte. bijna glad, enkele met een kleine 'inkeping'.
Hieraan zaten een viertal eikeltjes in fijn ge/beschubde dopjes, goed afgerijpt, mooi bruin en puntiger aan de bovenkant (zo'n 1,5 tot 2 cm lang).

Mijn vraag: wat is de (meest) beste methode om deze eikels zo mogelijk alle vier te laten ontkiemen?

Alvast bedankt voor de antwoord(en).

groetjes,

Rita

zondag 10 januari 2010 - 17:01
lentemode

Lentemode

Hopelijk bleven ze onbehandeld, Rita !

Aan het gemak te zien hoe de eikels hier ontkiemen, denk ik dat het voldoende is ze in vochtige stekgrond te planten en ze verder matig vochtig te houden...
In de lente moet hier altijd gewied worden onder de eiken. Hun lange penwortel zit dan al redelijk diep, een vervelende klus die altijd afbreekt...

Groetjes,
Mia
zondag 10 januari 2010 - 17:19
rit_

Rit_

Tja misschien dat deze informatie je al iets verder kan helpen:

http://www.tuinadvies.be/forum/forum_topic.php?hid=6&sid=8&page=1&tid=30298

Welke soort het juist kan zijn zou ik ook niet durven zeggen, van de hulsteik heb ik zelfs nog nooit gehoord, maar blijkbaar is de eikel van de hulsteik groter dan het blad. Blad van Quercus ilex is 3-7 cm. En als ik hier in een boek over bomen het eens bekijk zou de vrucht kleiner moeten zijn dan het blad.

De steeneik is ook minder scherp getand dan de hulsteik als ik hier wat fotomateriaal bekijk.

Het zou wel eens goed kunnen dat de eikels uitgedroogd zijn en niet meer kiemkrachtig zijn. Als ze nog wat gewicht hebben en niet hol klinken zit je goed.

maandag 11 januari 2010 - 15:57
printemps

Printemps

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze is Cuercues Ilex
Helaas is de plant dood gegaan door op een fout tijdstip te verplanten

mvg
maandag 11 januari 2010 - 16:19
Rita1960

Rita1960

En in het blad zit nu net het probleem om deze soorten te determineren.
De Q.ilex (steeneik) heeft ook getande bladeren maar naarmate de boom ouder en groter wordt worden de bladeren minder getand.
De Q. coccifera (hulsteik) heeft ook getande bladeren. maar blijft deze wat meer behouden.
En daar ligt dus het probleem, ik weet niet hoe oud de bomen waren waar de takjes vanaf zijn gekomen en de ene soort kan wel tegen -redelijke- kou en de andere niet..

Ik ga ze binnen laten ontkiemen in een niet te koude omgeving. en dan maar hopen dat ze niet behandeld zijn en nog niet uitgedroogd (zo zien ze er gelukking nog niet uit)..

groetjes,

Rita
maandag 11 januari 2010 - 18:19
printemps

Printemps

k dacht dat 'Ilex' hulst is ?

mvg

dinsdag 12 januari 2010 - 12:54
Rita1960

Rita1960

Ilex is idd hulst, maar Quercus Ilex (steeneik) schijnt met zijn blad op de hulst te lijken..

grt'n

Rita
dinsdag 12 januari 2010 - 17:36
verbena46

Verbena46

Rita, de Quercus coccifera heet hier Quercia Spinosa
(spina vertaald = doorn)
de bladeren hebben vrij scherpe punten
(er bestaan veertien soorten "quercus" bomen)
gr. verbena
woensdag 13 januari 2010 - 17:59
walter02

Walter02

Beste,
Eikels kan je best voor de winter in een pot zaaien en dan de pot ongeveer een 30 cm op een noordkant ingraven. In april kan je dan de gekiemde eikels opplanten.
Een groot assortiment vind je op volgende website:
http://users.skynet.be/tuinplanten/
v.gr.
woensdag 20 januari 2010 - 16:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).