Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vanmorgen tijdens mijn wekelijkse boodschappenhel in LIDL op een kar van
deze jonge palmen gebotst.
Daar ik al even met het idee speel zo'n boompje te kopen en deze
exemplaren maar 15 euro kosten heb ik het erop gewaagd, al was het maar om
wat ervaring op te doen. Ze hebben een stamhoogte van zo'n 30 cm.
Nu rest me natuurlijk de vraag hoe ik een vliegende start kan nemen;
momenteel staat het boompje in een pot van zo'n 25 cm dia dus zou ik hem
graag verpotten naar een grote stenen pot die eventueel deze winter nog kan
binnengezet worden als het echt stevig vriest.
Ik lees allerhande suggesties van lava tot potscherven op de bodem, zou
ik er slecht aan doen hem te planten in gewone luchtige potgrond met genoeg
gaten onderaan in de pot?
hee! laat ik daarnet ook met zo een exemplaar uit de lidl thuisgekomen zijn!
ik ga hem verpotten in cocosgrond(omdat ik die heb staan)en een flink grotere pot,ik (noodgedwongen) laat hem normaal wel buiten staan deze winter,maar ga als het echt goed vriest de pot in een nog grotere pot zetten zodat er isolatielucht circuleert rondom,eventueel opgevuld met proppen kranten of zo.....
zo zou die de winter toch goed moeten doorstaan aangezien die normaal vorstbestendig is,als ze niet te nat staan zouden ze het zelfs in pot wel moeten uithouden hoor.....
Ha! Een lotgenoot! Ik had aanvankelijk een beetje mijn bedenkingen bij de aankoop maar vorig jaar kocht ik er voor 4 euro een stevige hortensia en die doet het schitterend.
Heb hem daarnet ook verpot in een grote pot, wel voor plastic gekozen owv de prijs en het gewicht want ik denk er toch aan hem deze winter bij vorst in de garage te slepen.
Dat idee van die 2 potten is best aardig maar ik denk niet dat ik vlot aan zo'n grote pot raak.
Ik ben voor half cocos half potgrond gegaan, is toch al een pak luchtiger nu en heb op advies van een forumlid onderaan wat zand gelegd.
Hoop echt dat hij het goed doet want ben er best wel tevreden mee
zagen er toch allemaal aardig gezond uit,zal wel meevallen zeker?
ik heb ze daarnet verpot in een pot van 12 liter.
daar houd die het wel uit tot volgend jaar denk ik.
ik heb van die grote blauwe tonnen(nou ja,mijn echtgenoot heeft een heel deel van die gevallen opgescharreld,hij snijd die doormidden en gebruikt ze als metserskuip en ik pik er dus af en toe een paar) die halverwege doorgesneden zijn,ik zet daar dan de potten in,eventueel nog wat isolatie errond of zo....(bubbeltjesplastic zal wel goed zijn,of vliesdoek rondwikkelen)ik heb hem ook in een olastic pot gezet.
uiteindelijk(ooit) moet die in de vollegrond komen,dus is een dure,zware vorstgevoelige stenen pot beetje onzin.
veel succes zou ik zeggen
Enige voorzichtigheid is toch wel geboden. Lang niet alle Trachycarpussen en ander winterharde palmen die men zo kan kopen zijn afgehard. Als ze binnen zijn gekweekt en gegroeid, zijn ze nog nooit met vorst in aanraking gekomen en zullen ze dit dus niet kunnen verdragen. Ze moeten hier dus eerst aan wennen!
Ja Koddeke, bij lichte vorst buiten laten (mits pot is beschermd), maar als het zo gaat vriezen als de afgelopen 2 winters, dan zou ik hem zeker weten binnen zetten!
Ik heb een 4 heel grote trachycarpussen en 2 wat kleineren en heel veel stekken inmiddels, Hoe groter de boom hoe harder ze zijn, de grootse van 4 en 5 meter heb ik al 10 jaar, ze zijn in september verhuisd dus ik hoop dat ze aanslaan....
In een pot groeien ze minder hard als in de tuin op een vast plaats. Bescherm ze zeker goed tegen wind en vocht een beschutte plaats in de zon vinden ze heerlijk, daarna zullen ze heel hard gaan groeien.
helaas in nederland geen trachycarpussen te bekennen, maar heel groot zijn ze ook niet. Ik heb afgelopen weekend bij een tc in Dordrecht een mooie trachycarpus op de kop getikt, voor maar 20 euries. Het is de voorste die in de turkoise pot