Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een tijd geleden stond ik in een fotozaak, waar een man was die foto's maken van bomen die 'gekruisd' waren, en hij vertelde dat deze gekruisde bomen samen niet 1 boom vormden, maar het er altijd 2 bleven.
Zo hadden deze bomen bijvoorbeeld 2 soorten bladeren, of was de helft kaal en de andere helft niet, of waren er 2 verschillende kleuren en stammen.
Zijn er meer mensen die hier foto's van hebben of me hier meer over kunnen vertellen?
Heeft u daar misschien foto's van?
Ben namelijk bezig met een project (studeer aan de kunstacademie)
waarbij ik meerdere foto's zoek van zulke eigenaardige bomen
Ik vermoed dat met met 'kruisen' eerder bedoelde dat de stammen van twee soorten vervlochten waren en dat de kruin als het ware één lijkt. Ik denk dat dat soms bij Hibiscus gedaan wordt.
Door enten kan je inderdaad ook zo'n tweekleuring of driekleurige kruinen krijgen, maar dit op slechts één stam. Denk bijvoorbeeld aan appelbomen waar twee varieteiten op groeien.
Hetgeen wij hier kruisen noemen heeft daar inderdaad niets mee te maken.
Ik weet dat er een boom of struik bestaat die effectief 2 verschillende kleuren bladeren en bloemen laat zien.
Ik ben de naam vergeten, maar herinner me wel dat het een gevolg is van een fout gelopen enting: de ent was schijnbaar volledig ingevroren, maar dit bleek niet te kloppen, enkele cellen van de ent hebben het overleefd, en af en toe loopt er vanuit de stam dan een tak uit die de kenmerken van de ent heeft.
Als ik de naam (want ze hebben het ding een naam gegeven) terugvind, laat ik wel iets weten.
+ Laburnocytisus adamii heeft gele bloemen, paarse bloemen en bruinrode bloemen aan een en dezelfde plant, zonder dat er sprake is van terugkeren naar nominaatvorm of uitlopen van de onderstam.
Straatboom bestaande uit twee verschillende sierkersen, dus verschillende bladeren en bloemen aan één boom.
Misschien is dit een mislukte ent?
De verschillende vormen lopen door elkaar!
Die kers van Opuntia is een typisch voorbeeld van een onderstam die uitgelopen is. De takken met witte bloemen kunnen best weg gesnoeid worden omdat anders de onderstam de ent overgroeid.
Zeer interessant allemaal, heb er veel over gevonden
ben nog steeds foto's aan het verzamelen dus als
mensen misschien zelf nog wat foto's hebben,
of fotosites weten waarin er zulke bomen gefotografeerd worden
zijn ze welkom!