Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben een groot open gazon, en zouden, om het geheel wat minder eentonig te maken, er een grote bloeiende boom in willen plaatsen.
Hebben jullie ideëen?
Ik dacht al aan Pulownia Tomentosa, maar ben bang van de vorstgevoeligheid. Ook een kanstanje boom had gekund, maar die heeft last van kwaaltjes. (mineermot)
graag jullie gedachten.
Ook: nog best geen boom waar iets vanaf valt zoals appeltjes of denneappels om geen problemen te hebben met de grasrobot.
Als je tuin écht groot is, dan zou ik zonder twijfel gaan voor een Liriodendron tulipifera (echte tulpenboom). Dit is een vrij snel groeiende parkboom, met zeer mooi blad, bast en bloemen.
Welke grondsoort is het, hoe is de stanplaats ttz droog, nat,... Volle zon of omgeven door andere bomen van buren zijn mee bepalend voor de keuze van uw boom
Ik zou er niet één maar meerdere bomen planten,
bij voorbeeld 4 hoogstammige appelbomen, met hun prachtige witroze lentebloesems en heerlijke appelen in de herfst worden het steevast jouw lievelingen!
Bedankt voor de vele goed ideëen.
Van vele had ik nog nooit gehoord, zoals de Liriodendron tulipefera en de Cladastris kentukea. Ik heb er wat over opgezocht, en ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk dat het een combinatie van een aantal bomen zal worden.
- Paulownia tomentosa: +: mooie blauw-paarse bloemen , -: vorstgevoelig
- Liriodendron tulipifera (echte tulpenboom): kan groeien tot 50m, gele bloemen
- Cladrastis kentukea (amerikaans geelhout): max 27m
- Sophora japonica/Styphnolobium japonicum (honingboom): kan tot 10-20 m worden, maar peul, zaad en schors giftig
- Acer platanoides: tot 20-30m, maar vrij onopvallende bloemen
- Ailanthus altissima: onopvallende bloemen, wordt 15 m in 25 jaar, wordt zelden ouder dan 50 jaar
- perenboom
- appelboom
- kerselaar: maar bij hoogstam zijn meeste kersen voor de vogels
Nadeel van Paulownia tomentosa is dat de bloem tegen een blauwe hemel nauwelijks zichtbaar is. Hetzelfde geldt tenandere voor kleine rode bloemen zols bij bv Acer rubrum: tegen een blauwe hemel vallen die nauwelijks op.