menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster vervangen

Ga naar meest recente reactie

mutsikos

Mutsikos

Dag iedereen,

In mijn ligusterhaag van een 50-tal meter is er een strook van 5 meter waarvan de ligusterplanten dood zijn. Het is een weerkerend probleem aangezien die strook reeds een heraanplanting is van een drietal jaar geleden. De ligusterplanten die ervoor stonden zijn ook op dezelfde manier afgestorven: de eerste 2 jaar gedragen ze zich goed en lopen uit. En vanaf het derde jaar beginnen ze af te sterven. Ik zie geen luizen of andere aantastingen. Die strook is niet opvallend meer nat dan de rest van de haag. Woelmuizen zijn er daar ook niet. De planten lopen gewoon niet meer uit in de lente en sterven af.
Ik denk dus aan een bodemschimmel waardoor wortelrot ontstaat (maar ben daar niet zeker van). Indien het inderdaad een bodemschimmel is, dan staat er waarschijnlijk mij maar één ding te doen: bij de strook alles tot op een meter diepte en twee meter breed uitgraven, vervangen door nieuwe aarde en liguster heraanplanten. Naar ik las, is de kans op slagen dan nog niet echt groot.
Mijn vraag is: met welke soort haagplant zou ik dan wel de lege strook haag kunnen invullen. Met andere woorden, welke haagplant is zeer resistent voor bodemschimmels?
Alvast bedankt voor advies.

Lukas

zondag 1 juli 2012 - 21:04
danny2

Danny2

Als ik zulke dingen zie of hoor komt er bij mij een andere vraag op.
Heeft er op die plaats ooit een bouwkraan gestaan en eventueel olie gelekt, of mogelijk mazout gemorst, dan sterven ze na enige jaren steevast af....

groetjes danny
zondag 1 juli 2012 - 22:06
mutsikos

Mutsikos

Danny, interessant maar er heeft daar nooit olie of mazout gelekt.
Dat zal het dus niet zijn.
zondag 1 juli 2012 - 23:28
hem

Hem

de afgelopen 2 jaar is het droog geweest in het voorjaar, dit jaar is er ook een droge periode geweest en maart en april, nieuwe planten bijgeplant kunnen niet diep genoeg water zoeken, dus maar 1 advies : water geven !
zaterdag 7 juli 2012 - 10:36
mutsikos

Mutsikos

Met droge grond heeft het volgens mij niet echt te maken.
Die strook is niet speciaal te droog of te nat. Ik heb ook in de voorjaarsdroogte af en toe toch water bijgegeven.
Iemand een tip voor een alternatieve haag die minder gevoelig zou zijn voor bodemschimmels?
zaterdag 7 juli 2012 - 16:13
WiPe

WiPe

Je vergist je. Planten gaan niet zomaar dood aan bodemschimmels. Sterker nog: je kan geen enkele haag aanplanten die geen bodemschimmels nodig heeft.
Als planten zomaar konden dood gaan aan (bodem)schimmels dan zouden ze simpelweg niet kunnen overleven. Als planten door een andere reden verzwakt zijn, dan gaan de schimmels de kans krijgen om die planten binnen te dringen waardoor ze (gedeeltelijk) kunnen afsterven.

Redenen waardoor je nieuwe haag kan afsterven:
- wortelconcurrentie en dus onrechtstreeks verdroging
- zuurstofgebrek door het gebruik van onvoldoende verteerd organisch materiaal in
de bodem.
- wortels laten uitdrogen bij het verplanten (bv tijdens het transport)
- bodem plaatselijk verdicht (vastgereden bij het bouwen)
- wateroverlast.
- bodemvervuiling

Ik kan van hieruit niet beoordelen wat de oorzaak is van het afsterven. Als je de behoefte voelt om de grond plaatselijk te vervangen, dan kan je dat voor mijn part gerust doen. Als er sprake is van lokale vervuiling of verdichting, dan is het probleem ineens opgelost...
zondag 8 juli 2012 - 11:26
iecee

Iecee

haal er een plantendokter /deskundige bij
anders blijf je sukkelen
woensdag 11 juli 2012 - 09:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).