menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knotwilg herknotten

Ga naar meest recente reactie

jef001

Jef001

Beste forumgangers,

Ik zit met een specifieke knotvraag. Heb op het forum al eens de zoekfunctie gebruikt voor mijn antwoord te zoeken tussen de knotwilgvragen, maar mijn vraag is specifiek.

Ik heb dit weekend een koopje kunnen doen, heb een knotwilg gekocht 3-4 jarig in pot. Was voor een klant enkele jaren geleden besteld en is ze niet komen afhalen, dus stonden ze in promotie.

Stam is +- 3 cm dik knot zit hoger dan 2 meter. Er is nog niet echt een knot te zien. Wel verschillende zijscheuten in kruin

Nu hebben ze in tuincentrum vorig jaar de takken gewoon ingekort op 20 cm, dus niet echt geknot. En de kruin is wat hoog, ik zou hem graag 30 cm lager hebben. Kan ik de boom gewoon inkorten tot onder de kruin? Komt dit dan goed? En wanneer doe ik dit best?

Alvast bedankt.
maandag 23 juli 2012 - 09:47
WiPe

WiPe

Een knotwilg met een stam van ongeveer 3 cm kun je gerust herknotten op de hoogte die je zelf wil.
Knotten doe je in de winter, wanneer alle blad van de bomen is.
maandag 23 juli 2012 - 09:58
minouke

Minouke

ja heb ik ook gedaan met platanen, toen ook met de goede aanbevelingen van Wipe
en staan nu weer mooi in blad met een lagere kruin.

Niet ongerust zijn in de lente, ze lopen iets later uit dan tevoren maar komt wel goed.
Misschien dat de knotwilgen sneller zullen zijn vermits ze zo al vroeger uitlopen.
maandag 23 juli 2012 - 11:31
kerstkind

Kerstkind

@Wipe,
wij hebben een aantal knotwilgen aan onze vijver staan.
Afgelopen na-jaar dikke takken van zo,n 6-7 cm doorsnee in de grond gezet.
Nu staan er overal takken op van 80-100 cm. Zouden deze het eerste jaar al geknot mogen worden?
Heb al verschillende meningen gehoord.....maar wat zou het beste zijn?
groetjes José
maandag 23 juli 2012 - 17:16
WiPe

WiPe

Het gebeurt heel vaak dat bij jonge wilgen die pas gepoot zijn, er volop scheuten komen op de stam. Die mag je gerust in de zomer allemaal weg knippen.
De takken die op de kop uitschieten mogen het eerste jaar in de winter al opnieuw geknot worden. Op die manier vorm je al snel een mooie knotboom.
maandag 23 juli 2012 - 19:32
Pieter2

Pieter2

Je kan er ook voor kiezen om meerjaarlijks te gaan knotten, om de 3-5 jaren. Je krijgt dan een iets anders uitgroeiende knotwilg. Je krijgt een mooiere knot en een natuurlijkere indruk. Bovendien minder werk en je kunt de takken gebruiken voor evt. vlechtwanden te maken. In het voorjaar heb je ook de bloei die interessant is voor wilde bijen. Ik geef voorkeur aan meerjaarlijks knotten.

Even een voorbeeld van het internet:

Meerjarig geknot:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Jaarlijks geknot:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ieder zijn goesting natuurlijk.

maandag 23 juli 2012 - 20:03
kerstkind

Kerstkind

Zowel WiPe als Pieter,
bedankt voor jullie antwoorden.
De stammen hebben we al mooi kaal gehouden. Nog eventjes aanzien
hoe we het gaan aanpakken.
We hebben nog de tijd nietwaar?
groetjes José
maandag 23 juli 2012 - 22:39
WiPe

WiPe

Voor alle duidelijkheid: ik heb alleen voorgesteld om de bomen een jaar na planten en het eerste knotten opnieuw te knotten.

Ik heb geen uitspraken gedaan over de frequentie van knotten eens de bomen goed vertrokken zijn. Frequentie van knotten bij gevestigde knotbomen hangt m.i. af van een aantal factoren die vooral bepaald worden door de wensen van de gebruiker. Drie tot vijf jaar is een goed interval, jaarlijks knotten kan ook. Dat is maar net wat je zelf wil.
dinsdag 24 juli 2012 - 09:57
kerstkind

Kerstkind

Helemaal duidelijk
bedankt!
groetjes José
dinsdag 24 juli 2012 - 14:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).