menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Skimmia japonica rubelli vergeelt en wortels sterven af

willyhe

Willyhe

Ik plantte ca 4 jr geleden een tiental S.J. in een dubbele rij. de helft vergeelt. een paar zijn er volledig geel geworden en afgestorven; bij verwijderen zie ik dat de worteling bijna volkomen weg is en er veel regenwormen tussen zitten. Gisteren deed ik 1 struik die vergeelt (nu ca 50cm hoog en 80cm diameter) uit en ook daar zaten zeer veel regenwormen tussen de wortelingen.
Er liep vroeger een klein padje onder deze struiken maar de overblijfselen zitten vrij diep (ik raam ca 50cm) dus ik denk dat die stenen (kalk?) er weinig mee te maken hebben? hoeweel de meeste gele planten op 30-40 cm van een nieuwer wandelpad geplaatst zijn met dolomiet kiezelsteentjes. heeft dit er iets mee te maken? of is het feit dat ze in volle zon staan de oorzaak? zo ja, waarom is dan de helft wel mooi groen? mag ik er afgemaaid gras tussen gooien, is dat goed? of afgevallen bladeren? Moet ik ze bemesten? ik heb ze nog niet gesnoeid. moet dat? zoja, hoe doe ik dat het best?
Dank voor een woordje uitleg.
woensdag 6 maart 2013 - 22:33
NinaB

NinaB

Gele bladeren en bladersterfte, zeker in combinatie met wortelsterfte duid op een veel te vochtige plaats, of slechte afwatering
Skimmia doet het het beste op een halfschaduw/schaduw plekje
Volle zon is nefast
Succes
vrijdag 15 maart 2013 - 18:51
Tuinprins

Tuinprins

Kan ook verwelkingsziekte (verticillium) zijn. Skimmia is hier tamelijk gevoelig voor. Soms beperkt het zich tot een deel van de plant maar het kan ook zijn dat de gehele plant binnen zeer korte tijd helemaal afsterft. Aan verwelkingsziekte is niets te doen.

Ongunstige standplaats (zon) is ook niet bevorderlijk voor het welzijn van Skimmia. Zoals hierboven al werd gezegd is een plek in de halfschaduw/schaduw het beste. Zorg dat ze in de zomer in de middag in de schaduw staan. Voorts zijn Skimmia's hongerige planten. Bemesting met organische mest in april/mei is aan te raden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 maart 2013 - 19:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).