0 Advies gevraagd
▼ Ga naar meest recente reactie
Chrbonte
Hallo
Ik heb 3 bomen langs mijn terras met een vijver.
Naast de vijver zijn er, denk ik, 2 catalpa's. Het lijkt er toch op.
En de laatste boom aan de hoek vind ik persoonlijk afschuwelijk. Ik zou hem graag willen verwijderen en iets anders in de plaats zetten. De grond daar is ook heel nat/drassig. Dit kan je zien op de foto's. Dus het moet een boom zijn die goed tegen water kan. Er is denk ik 5 meter tussen deze boom en huis.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik ken er veel te weinig van. Kunnen jullie mij iets aanraden aub?
Met vriendelijke groeten
Christophe
vrijdag 15 maart 2013 - 17:49
Minouke
Ik zou nog een Catalpa zetten Christophe.
3 vind ik mooier dan 2 en je weet tenminste dat die het daar goed doen.
gr
Chantal
vrijdag 15 maart 2013 - 18:07
Bombycilla
smaken verschillen ik vindt dit soort catalpa's namaak
zaterdag 16 maart 2013 - 09:47
WiPe
Catalpa houdt ook niet van natte voeten. Ik zou eerder gaan voor Alnus incana 'Aurea
zaterdag 16 maart 2013 - 11:55
Ptor
Staan die Catalpa's de boompalen vast te houden? Zijn het wel Catalpa's? Die ene 'lelijke' boom is dat een Nothofagus anthartica?
P.
zondag 17 maart 2013 - 21:17
Satomi
De "lelijke boom" is een Nothofagus antarctica. Ik twijfel ook of het bolcatalpa's zijn; bij vergroten lijken het mij bolplatanen te zijn.
De amberboom kan ook wel wat nattigheid verdragen (maar beslist niet constant!) en is ook verkrijgbaar als lolliepop-boom, Liquidambar styraciflua 'Gumball'. Persoonlijk vind ik dat een iets interessantere boom vanwege de kurklijst, herfstkleur en bladvorm.
maandag 18 maart 2013 - 11:33
Chrbonte
Bedankt voor jullie antwoorden
Inderdaad als ik Google is die lelijke boom een Nothofagus antarctica. Ik vind dit echt niet mooi. Zo luguber en in de zomer ziet het er bijna hetzelfde uit als in de winter
.
En die look-a-like catalpa's zijn ook geen echte catalpa's. Het ziet er wel zo uit in de zomer.
Die amberboom lijkt me wel wat. Zet ik op mijn lijstje.
Zou eventueel rhododendron een kanshebber zijn? Is niet echt een boom maar dit vind ik wel mooi. Als ik die hoek vol steek met die rhodo's (zie foto)
maandag 18 maart 2013 - 11:42
WiPe
Rhodo's houden niet van natte voeten. Als ik het goed zie blijven er daar plassen staan. Verbeter eerst de waterhuishouding of stem je keuze af op wat mogelijk is.
maandag 18 maart 2013 - 12:11
Gmtaalm8
De Nothofagus wordt mooier naarmate hij ouder wordt. Bomen die van nat houden zijn onder andere vleugelnoot persoonlijk zou ik de Nothogagus het liefst laten staan het liefst niet in snoeien.
donderdag 11 april 2013 - 18:02
Gmtaalm8
De Nothofagus wordt mooier naarmate hij ouder wordt. Bomen die van nat houden zijn onder andere vleugelnoot persoonlijk zou ik de Nothogagus het liefst laten staan het liefst niet in snoeien.
Gmtaalm8
Gmtaalm8
Gmtaalm8
donderdag 11 april 2013 - 18:07
Vloeiende
Over het mooi vinden van iets wil ik het niet hebben, maar natte voeten is voor niet veel planten ideaal en misschien is die oorzaak ontstaan tijdens de bouw vd woning of de aanleg van het terras. Als je met een spade een put maakt kom je dan een harde laag tegen? en als je dan de moeite wil doen om door die harde laag te graven is de grond daaronder droog? zo ja dan heb je een structuurprobleem en dit is op te lossen door de harde laag te breken. Je hebt dan veelmogelijkheden bij uw keuze van een boom.
Indien de gansse omgeving nat is is het beter te kiezen voor bomen die er tegen kunnen, zoals al aangegeven Alnus, Salix, ...
Denk misschien ook aan de kracht van de wortelgroei van sommige grote bomen, uw terras zal anders omhoog komen.
donderdag 11 april 2013 - 20:32
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe