Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben een knotwilg in de tuin staan (hebben dit huis een half jaar geleden gekocht), nu rot deze van binnen, het rotte hout wat eruit komt is ook nat.
Nu is onze tuin wel altijd heel erg nat, na een regenperiode staat het gras vaak blank.
kan deze rot van onze knotwilg kwaad, zo ja wat moet ik eraan doen?
daarnaast had ik nog een vraag, moet ik de knotwilg elk jaar snoeien of...?
Dat rot kan geen kwaad. Door het knotten gaat de stam vanzelf inrotten. maar rond dat rotte hout zit nog voldoende gezond hout om de boom gezond te houden. Je kan de boom jaarlijks knotten, maar dat mag ook om de twee, drie, vier of vijf jaar. De snoeifrequentie hangt vooral af van wat je zelf wil. In sommige gemeenten wordt er zelfs subsidies gegeven voor het knotten van wilgen. Voorwaarde daarbij is dan vaak dat je de boom maar eens in de vijf jaar mag knotten. Dat zul je op de milieudienst van je gemeente moeten navragen.
Als je vaker knot zal de boom veel minder snel inrotten. Als je te lang wacht met knotten kan het gebeuren dat de boom open scheurt onder het gewicht van de takken.
Een knotwilg doet het juist prima op een natte standplaats. Omdat er wordt geknot en de knotwilg zacht hout bevat, rot de binnenkant weg. Een normaal proces. Maakt u dus geen zorgen.
Wij imkers zijn ook voorstanders van beurtelings knotten van wilgen, ofwel per boom, de helft van de takken uitzagen en de helft laten staan, ofwel in de rij, beurtelings
Bij ons heeft de gemeente ook alle wilgen geknot.
Dat gebeurt om de 2 jaar. Hoewel, vorig jaar is het ook gedaan.
Ook de hoge bomen zijn weer gsnoeid. En wat die mannen hebben laten zitten is nu door de wind wel afgebroken. Er ligt hier toch een takkenzooi in de bermen en ook op de straat.
En ook bij mij in de tuin. Mijn bomen hebben ook heel wat veren moeten laten.
Dat wordt weer opruimen. Maar ik wacht wel tot het beter weer is.
Dat heb ik weer geleerd van de bijtjes. Is heel logisch maar toch wist ik dit niet.
Dat ze daar bij de gemeente of stadsdienst geen rekening mee houden is triestig, die zouden het voorbeeld moeten geven.
Hier in de Viroinval doen ze dat wel, vele projecten lopen, vooral voor de boeren.
Alhoewel het hier overal natuur is, veel bossen, weiden enz doen ze er alles voor om het te behouden en te verbeteren.
Besef dat ik blij mag zijn met mijn stekje hier.
ik heb hier ook plus-10 knotwilgen staan
maar dat in rotten daar merk ik hier niets van de stamen zien er mooi uit
ze staan hier ook best nat ( veel grondwater .ik knot ze wel niet ieder jaar maar om de paar jaar ligt er aan hoe dik de kroon is geworden ..
de snoeitakken gebruik ik weer terug in de tuin ..
afrastering ...of in de vuurkorf .heerlijk als het lekker koud is