Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In zo een relatief kleine tuin zou ik geen notenboom zetten. Vooreerst moet je eerst de noten oprapen omdat ze anders door het mes van de grasmaaier gaan. Een broadview wordt ongeveer 10m en even breed en dat zijn behoorlijk veel bladeren om op te rapen.
Als je op een warme zomeravond onder een notenboom zit dan valt er te pas en te onpas een oorworm op tafel en in je glas.
Bovendien krijgen 90% van de okkernotenbomen bacterievuur waardoor je heel het jaar afvallende bladeren hebt.
Fruitbomen zou ik helemaal niet zetten omwille van de wespen op de gevallen vruchten.
Als je wat meer pit wil dan zou ik eerder iets niet groen zetten of misschien iets van max2m.
In bijlage vind je een foto van de tuin vanuit onze velux getrokken.
De terras aan het huiszelf staat er nog niet op, maar het heeft wel een beeld van de tuin.
We hadden gedacht om de broadview te planten op ongeveer dezelfde plaats waar de basketgoal nu staat, maar dan in het gras (dus een 2 tal meter voor de terras en misschien iets meer naar rechts).
Kunnen jullie op die manier inschatten of een broadview eerder een aanwinst dan wel een vloek zal zijn voor onze tuin?
Dat is perfect mogelijk. Hou er wel rekening mee dat onder de boomspiegel niet zoveel gaat groeien.
En ja , je gaat noten moeten rapen maar ik vermoed dat je daarvoor de notenboom plant?
is inderdaad perfect mogelijk en een juglans regia broadview word ongeveer 8a9 meter hoog en je gaat inderdaad noten moeten rapen maar het voordeel van een notenboom is wel dat je veel minder last hebt van insecten als je terras bij de boom ligt ik heb thuis 3 notenbomen staan en mijn tuinset staat in de zomer onder de boom en ik heb helemaal geen last van insecten en oorwormen die uit de boom vallen op tafel of in je glas? nog nooit meegemaakt in de 5 jaar dat we er wonen (en het zijn drie volwassen bomen dus) en last van afvallende bladeren? dat heb je nu eenmaal bij elke boom bacterievuur of niet
alles heeft nu eenmaal zijn voor en nadelen maar volgens mij zijn er meer voordelen dan nadelen
koel in de zomer geen insecten noten in het najaar vogeltjes in de bomen,...
Juglans regia 'Broadview' wordt minder groot dan een gewone okkernoot, maar toch nog 15 meter. Dat duurt natuurlijk wel vrij lang. Okkernoten maken een vrij ronde kruin die even breed is als hoog. En de takken gaan op termijn nogal flink doorhangen. Je kan dus best de boom al van in het beging voldoende opkronen.
Dat las ik ook op internet, maar die hoogtes en breedtes zijn voor mij nogal moeilijk in te schatten in verhouding met onze tuin, vandaar dat ik wat advies vraag hier op het forum.
Hoever zou je de boom zeker van de terras achteraan planten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
WiPe, denk jij dat de boom te groot wordt voor onze tuin?
Ik denk niet dat de boom te groot wordt voor jullie tuin. Je kan best je tuin op schaal eens uittekenen en dan een cirkel van 15 meter op dezelfde schaal op dat plan zetten. Dan heb je direct een idee wat dat op termijn betekent. Hou er wel rekening mee dat die boom een aantal decennia nodig heeft om die grootte te bereiken.
Ik zou de boom een drietal meter van het terras vandaan planten. De wortels gaan verder groeien dan drie meter, maar de kans dat de wortels op termijn het terras zullen opduwen is erg klein op die afstand.
Bedankt...
Kennen jullie goede boomkwekers in West Vlaanderen. Wij wonen in Emelgem (Izegem).
Wat zouden we best onder een notenboom planten (in plaats van gras?) Wat groeit daar goed onder?
Welke omtrek (hoeveel m?) verwijderen we best het gras rond de stam