Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb geen verstand van bomen maar er zit een rotte plek ergens in de prunus of japanse sierkers. We hebben de boom verkeerd gesnoeit omdat hij teveel bij de buren was. Als we deze tak helemaal weghalen dan gaat hij nog meer naar 1 kant groeien. Kunnen wij weg snoeien tot op gezond hout? Als je dat schuin afzaagt komen er dan nieuwe scheuten? Of toch beter tak helemaal weghalen.
We kunnen het niet goed zien want het zit aan de kant van de buren en hoog. Ik probeer er een foto bij te doen als het me lukt. Je hebt de dikke tak en daarnaast de tak waar de rotte plek in zit. Het is een rare tak.
De foto kun je niet 'linken' omdat u nog geen 50 berichten hebt geplaatst.
Normaal zijn de Prunussen taaie struiken/bomen die sterke snoei verdragen.
Ik weet natuurlijk wel niet welke prunus het is. Als de plant te groot wordt, kunt u best op het einde van de winter terug snoeien. Heb geen schrik om in het oude hout te snoeien.
De plant kan in principe tot 15 cm van de grond worden terug gesnoeid en zal vervolgens volop jonge scheuten vormen.
De Japanse Sierkers behoort tot de bomen en struiken waarvan de sapstroom al vroeg in de winter op gang komt. De Prunus mag daarom nooit in het voorjaar worden gesnoeid. Als u dit toch doet, gaat de boom 'bloeden'.
Snoeien in juni
Het is het beste om de Japanse Sierkers in juni te snoeien. Zo kunt u de zijtakken die te laag zitten verwijderen en grote takken bijknippen of terugsnoeien. Zorg hierbij voor goed gereedschap, zoals een takkenschaar of -zaag, zodat een zo glad mogelijke wond wordt gemaakt.
Snoeien in oktober - november
Een ingrijpende snoeibeurt kan in oktober - november plaatsvinden.
Snoeien maart - september van opschot
Bij het wegsnoeien van opschot (lange rechte takken), trekken we ons van het
De Japanse Sierkers behoort tot de bomen en struiken waarvan de sapstroom al vroeg in de winter op gang komt. De Prunus mag daarom nooit in het voorjaar worden gesnoeid. Als u dit toch doet, gaat de boom 'bloeden'.
Snoeien in juni
Prunussen die gaan bloeden????
Bij het wegsnoeien van opschot (lange rechte takken), trekken we ons van het
Grappig hoe dit een eigen leven gaat leiden maar nog steeds heeft niemand een antwoord gegeven op de simpele vraag hoever ik bij een prunus oftewel japanse sierkers de tak moet weg halen omdat er een rotte plek inzit. Liefst zou ik niet de hele tak weghalen en erop hopen dat er nieuwe takken komen omdat de boom zo naar 1 kant hangt. Komen er nieuwe takken als je een soort homp overhoud?
Het lijkt mij dat dit een eerder kleine voortuin is, en dat de Prunus eerder in de breedte groeit. Ik stel me dus de vraag in hoeverre je er in zal slagen om te vermijden dat de takken opnieuw boven de tuin van de buren zullen groeien.
Ik zie onderaan rechts een scheur in de stam. Vooraan zit er een gat op 1 meter en op een kleine twee meter hoogte zie ik een stomp van een afgezaagde tak.
Nee, er zit geen andere gezonde zijtak. Ik denk wel dat de boom nog gezond is want hij is al een jaar of 30 - 40 en hij heeft dus heel veel storm overleefd. Na de verkeerde snoei is hij enorm gaan groeien naar de straat toe. In Nederland moet je een vergunning hebben om flink te snoeien en weghalen mag ook niet. ( Tenminste in deze woonplaats) We moeten het dus met hem doen. Als je hem weghaalt dan moet je een nieuwe planten. Ik zal het bericht bewaren en gebruiken tezijnertijd.