menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bezorgd over rhododendron

Ga naar meest recente reactie

Ingrids

Ingrids

Goedemiddag,

Ik ben behoorlijk bezorgd over mijn grote Rhododendron. Hij is zeker 5 meter hoog. 2 jaar geleden zou hij er eigenlijk uit gaan omdat hij te groot werd in zijn omvang. Met een triest gevoel zijn we gaan snoeien (het voelde als moord) maar toen zijn grillige stammen zichtbaar werden besloten we we om hem te laten staan. We hebben keurig gewacht tot na de bloei. Toen in de late zomer begon hij in onze ogen veel blad te verliezen. Een buurman tipte ons hem turf te geven en voor mooi donker blad bloedmeel. Dat turf hebben we gelijk gedaan en afgelopen voorjaar het bloedmeel gegeven. Dit jaar weer net als voorgaande jaren een uitbundige bloei. En toch weer in eind augustus begon hij weer veel blad te verliezen. Toen de eerste bladeren vielen weer turf erbij gegooid, want die van vorig jaar leek aardig weg te zijn. Ook hebben we in de zomer in droge perioden de rhododendron water bij gegeven want we hadden gelezen dat hij graag met zn wortels in vochtige grond staat. Maar niks lijkt te helpen. Misschien hoort het wel zo dat blad verliezen en merk je er normaliter niks
van omdat de bladeren tot aan de grond komen en de afgestorven bladeren dan binnen in de struik vallen. We wonen hier nog maar een kleine 3 jaar dus dit weten we niet. Via Google word ik niet echt weiger. Wat doen we verkeerd. Wie kan mij gerust stellen?

Groeten,
Ingrid

Struiken & Bomen

donderdag 26 september 2013 - 16:02
Tuinman65

Tuinman65

Volgens mij is er niks mis met deze Rhododendron.
Het is normaal dat hij regelmatig wat blad verliest.
Leo
donderdag 26 september 2013 - 16:43
WiPe

WiPe

Zelfs groenblijvende bomen laten hun blad vallen. De bladeren blijven verschillende jaren zitten, maar ooit vallen ze. Dat blad valt meestal niet in het najaar zoals bij bladverliezende bomen, maar meestal in drogere periodes. Als er niet meer bladeren vallen dan er ieder jaar aankomen is er niks aan de hand. De plant is goed gevuld. Ik zou me dus nergens zorgen om maken.
donderdag 26 september 2013 - 17:26
Ingrids

Ingrids

Of de rhododendron meer blad aanmaakt dan dat er af valt, vind ik moeilijk te zeggen, omdat hij zo hoog is. Er komt wel een kruiwagen blad van af vallen. Het kan niet zo zijn dat doordat we hem deze vorm hebben gegeven en de stam dus relatief onbeschermd is hij zoveel blad verliest?
donderdag 26 september 2013 - 17:39
WiPe

WiPe

Nee absoluut niet. Ik heb hetzelfde gedaan bij een aantal Rhodo's in de tuin en heb daar nooit problemen mee gehad.
donderdag 26 september 2013 - 20:55
Tuinprins

Tuinprins

Lijkt mij een gezonde rhododendron. Zoals hierboven al gezegd is bladval bij grote rhododendrons normaal.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 26 september 2013 - 21:16
pplakke

Pplakke

ik vind dat die er goed uit ziet.
ik heb er al een aantal gekocht en wilt hier nooit aanslaan.
waarom weet ik niet nu vond ik dit http://webwinkel.servaplant.nl/25-rhododendron-en-heide-/81/rhodovit-100-g.html .
zou dat iets doen want ik las dat glyfosaat die dingen dood.
en hier zijn veel velden die worden besproeit.
ik zelf sproei niet maar denk dat hier rond het eerste bos pas 3 km vandaan is.
dus mischien is die schimmel hier weg ?
donderdag 26 september 2013 - 21:19
RdB

RdB

Dat zijn onzin producten. Als ze steeds niet aanslaan is je grond mogelijk niet zuur genoeg.

Ruud
donderdag 26 september 2013 - 22:20
WiPe

WiPe

Bij Rhodo's die niet aanslaan bij het aanplanten zou ik in de eerste plaats de standplaats controleren (te nat, te droog, ...) en vooral de plant diepte. Rhodo's verdragen absoluut niet dat je ze te diep plant. 5 cm te diep planten is al nefast.
vrijdag 27 september 2013 - 12:05
Ingrids

Ingrids

Oké, als jullie zeggen dat hij er gezond bij staat en dat het bladverlies normaal is, leg ik mij er bij neer. Super bedankt voor jullie antwoorden!!

Groetjes, Ingrid
vrijdag 27 september 2013 - 15:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).