Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
In Februari heb ik een stekje afgezet van mijn druivelaar. Het plantje is nu
ongeveer 1,30 groot en ik wil het zo houden. Dat krijgt dan na enkele jaren een
dikke stam en is zeer decoratief.
Mijn vraag : Mag die plant buiten blijven in de winter of is het beter om ze een beschutte plaats te geven ?
De plant is winterhard, maar dan wel in de volle grond. Nu zul je hem voldoende beschut moeten zetten om doorvriezen van de kluit te voorkomen (of nog beter alsnog de volle grond in).
Bedankt Ruud voor de snelle interventie. Ik zal hem binnenzetten want ik zou hem graag in een pot blijven houden. Misschien dat enkele graadjes vorst wel geen kwaad zullen kunnen.
Indien we een heel koude winter hebben zou je wel wat vorstschade kunnen hebben (jonge druivelaars zijn niet zo winterhard). Dus toch een beetje beschermen, het eerste jaar. Daarna vormt dat helemaal geen probleem meer
Hier zitten we met hetzelfde voorval. Vorig jaar was die helaas 'open'gevroren en was er een tijdlang geen leven te zijn. Tijdens de zomer zijn er toch 2 takken beginnen groeien (die toch beiden anderhalve meter lang zijn). Gelukkig niet dood dus maar nu zit de vrees erin dat ie terug het niet zou halen. Ook hier laten we 'm liever in de pot zitten. Dus toch iets zoeken waardoor ie beter beschermd is indien het toch een harde winter is?
Misschien kan je de pot helemaal omringen met gevallen bladeren en toedekken met
wat aarde, en oppassen dat hij niet in de noorderwind staat?
k heb hier in mijn tuin een Brugmansia staan in volle grond en heb er nu een soort
omhulsel gemaakt in isomo van 5 cm dik, de stam ingekort op zo'n 30 cm en de isomo bak er overgeplaatst . Misschien een hint?
Mijn mening: De vorst is in het land, zet hem beter een wintertje binnen, doe in het voorjaar die vier tegels weg waar hij nu op staat en plant daar dan de druivelaar. Het plantje gaat groeien en gedijen en er zijn geen vorstproblemen meer.