menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perenboom

Ga naar meest recente reactie

loucka

Loucka

Beste allemaal

Hoe moet ik een perenboom snoeien Want dit heb ik nog nooit gedaan.En ik weet niet hoe ik er moet aan beginnen.Hij groeit steeds maar in de hoogte,en ik zou hem graag laag houden.Hij staat nu 4 jaar en heb er nog nooit een peer op gehad,zelfs nog geen bloem.Kan er mij iemand helpen langs deze weg
maandag 25 november 2013 - 12:06
RdB

RdB

Dat leg je niet in twee, drie woorden uit, gelukkig heeft iemand dat al wel uitgebreid gedaan:

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/peren_pyrus_index.htm

(Zie de keuzes links op de pagina)

Ruud
maandag 25 november 2013 - 13:53
loucka

Loucka

Beste Ruud

Bedankt,voor de site van houtwal Ik hoop dat ik hier mee verder kan.Het ziet er moeilijk uit,maar ik dat dat het in de praktijd wel vlot zal lopen
Bedankt
maandag 25 november 2013 - 18:47
RdB

RdB

Belangrijke basisregels:

Verwijder eerst dood hout
Snoei van boven naar beneden: dus eerst hoge takken er uit, daarna eventueel lagere

Verder:
Verder de zwakste van kruisende takken.
Takken dienen naar buiten te groeien, verwijder naar binnen groeiende takken (en rechtopgaand waterlot)
Bij peer: zaag de hoofdstam, na de bovenste gesteltakken af. Anders blijft een peer omhoog gaan: peer groeit peervormig als hij de kans krijgt.

Wees niet te bang: de boom overleefd wel.

Bij dikke takken: eerst een eind (min 40cm) van de stam verwijderen, daarna de stomp. Dat voorkomt inscheuren.

Ruud
maandag 25 november 2013 - 19:21
loucka

Loucka

Nog even een vraagje;wat zijn gesteltakken want dat ken ik niet.Zelfs nog nooit van gehoord.Ik heb al meerdere keren de top van de peer uitgezaagt Maar telkens komen die waterscheuten met een twintigtal meer naar boven.Deze knip ik telkens af,en dan komen er meer en meer.Er is geen stoppen aan.Ik weet niet wat ik verkeerd doe.
Bij andere bomen heb ik daar geen last mee met het snoeien,maar deze peer....niet te doen
dinsdag 26 november 2013 - 01:42
RdB

RdB

Gesteltakken zijn de takken die schuin op d harttak staan. Dus de gewone zware zijtakken die een boom vormt. Bij van jongs af aan goed geleid fruit zijn er meestal twee ringen van steeds drie takken die 1/6 van elkaar versprongen zijn.

Waterlot is geen fout, maar een reactie op snoei. Het bewijst de levenskracht van de boom, al gaat dat soms ten koste van de levenskracht van de tuinman...

Ruud
dinsdag 26 november 2013 - 08:57
pplakke
dinsdag 26 november 2013 - 21:06
RdB

RdB

Afschuwelijk, wat een gedrocht.

Ruud
woensdag 27 november 2013 - 09:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).