Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Door zo zwaar te snoeien, sterft het hout onder die snoeiwonde af. Op dat dode hout beginnen dan zwammen te groeien. De boom maakt echter een afgrendeling in het hout waardoor het gezonde hout niet aangetast wordt.
Naar mijn idee is het snoeien eerder een probleem dan de zwam die er op volgt. Ik kan van hieruit niet met zekerheid zeggen of je van die boom nog iets kan maken.
Laat ik even wat informatie geven over de Boom in kwestie.
Deze Japanse kerselaar was vrij groot , en de buren stoorden zich aan het afvallend blad dat enorme "plekken" maakten op hun terras. vandaar had ik dus 3 jaar geleden beslist om de hoofdtakken af te doen in de hoop dat die weer zou uitschieten.
En uitschieten deed die. hij maakte wederom mooie uitlopers die ik ieder jaar bijsnoeide zodat deze handelbaar bleef.
Ik had geen problemen met de boom en de snoeiwonde leek mooi te genezen , de scheur in de bast die je zit komt door het zware gewicht van die tak , die is doorgescheurd met het afzagen...
ik vind het sterk dat hij nu pas zwammen begint te vormen want we zijn ondertussen al enkele winters verder...
Maarja , hopen dat het niet verdergaat of is het aangeraden van hem mss wat korter onder de wonde af te zagen en een propere snoeiwonde te verkrijgen ??
Zeker niet doen. De boom heeft de wonde inwendig afgesloten. Als je opnieuw gaat zagen moet de boom opnieuw afgrendelen. Op die manier ga je de boom alleen maar verzwakken.
Bovendien zit de zwam niet op het levende, maar op het dode hout, dat afgegrendeld is van de rest van de boom.