menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwavelkopje op kersenboom

Ga naar meest recente reactie

Driez

Driez

Iemand een idee hoe schadelijk zwavelkopje is (of is het een andere zwam)?
Er staat een stevige bundel aan de voet van mijn kersenboom. Die bracht er dit jaar niets van terecht, ik dacht dat het door de vele luizen was. Maar waarschijnlijk speelt de infectie hem ook te parten...

Struiken & Bomen

zaterdag 13 september 2014 - 15:09
WiPe

WiPe

Heb je de bodem opgehoogd rondom de boom? Ik zie geen wortelaanzetten? Het zou me niks verbazen moest de grond onder die boom het afgelopen jaar opgehoogd zijn.
zaterdag 13 september 2014 - 22:01
Driez

Driez

Niet echt opgehoogd nee. Maar het zou kunnen dat de bodem daar een centimeterke hoger komen liggen is door al het schoffelen. Normaal hark ik alles egaal, maar omdat ik daar de wortels raak, blijf ik er weg met de schoffel maar maar komt er extra grond op door te harken? De boom heeft de vorige jaren alleszins nergens last van gehad.
Maar ik vraag me vooral af hoe dodelijk die zwammen zijn?
zondag 14 september 2014 - 09:53
Bombycilla

Bombycilla

De zwam is niet dodelijk maar groeit op dood hout er zit dus vermoedelijk een rotte plek in de stam.
Weet je zeker dat het een zwavelkopje is zou het misschien ook een bundelzwam kunnen zijn?
zondag 14 september 2014 - 17:07
WiPe

WiPe

Als dat niet is opgehoogd, hoe diep zitten de bovenste wortels dan onder de grond?
zondag 14 september 2014 - 18:13
Driez

Driez

Helaas, 't is wel degelijk zwavelkopje
Ze staan ook massaal op een aantal nabijstaande stronken van cypres (helaas ook geen dennenzwavelkop).
Misschien via de wortels overgeslagen? zal morgen nog eens kijken, maar de zwam groeit wel degelijk op de kersenstam dacht ik.
Ik bedenk mij wel dat bij de helft van mijn jonge fruitbomen de wortels weggeknaagd zijn door woelmuizen. Bij sommigen kon ik het boompje zo uit de grond tillen en zat het nergens nog vast: alle wortels waren weg. Misschien is de kers zo ook beschadigd geraakt en is er een deel aan het rotten geslaan.
Bovenste wortels zitten 2 cm onder de grond.
zondag 14 september 2014 - 21:39
Ginkgo

Ginkgo

Is inderdaad geen parasitaire zwam, dus niet echt iets om je zorgen over te maken.
zondag 14 september 2014 - 22:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).