Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vorige week heb ik een notenboompje(+/-2m) dat spontaan in de tuin was gegroeid verplant.
Zie foto, die stam op de achtergrond is vandaag omgezaagd.
Er kwam één lange(+/-80cm) hoofdwortel tevoorschijn met héél weinig kleinere (haar)worteltjes.
Ook heb ik die "onderaardse stam" nog een beetje beschadigd. De plant was duidelijk op een grotere
diepte ontkiemd, wat kan kloppen. Ik heb het daar ooit opgehoogd en nu was het daar overgroeid met klimop.
Uiteraard heb ik een diepe put gemaakt, boompje erin gezet, en een volledige zak van 40l bladgrond erbij
gekieperd en dan nog aangevuld met de aarde die ik uit de oorspronkelijke put had gehaald.
Nu geef ik die operatie niet veel kans aangezien het boompje zéér weinig fijne wortels heeft om
voedingsstoffen uit de grond te halen.
Wat denken jullie? En is er nog iets dat ik extra kan doen om het boompje meer kans te geven?
Kans van slagen schat ik op 60%--80%. Ik heb dat zelf ook al diverse keren gedaan en meestal ging dat goed. Heb zelfs ooit de penwortel de helft korter gemaakt en nog groeide de walnoot aan.
Hoop alleen niet dat het plantgat a.g.v. van de toevoeging van bladaarde zeer lang nat blijft. Walnoten hebben een hekel aan natte voeten zo gezegd.
Besef verder dat i.h.b. zaailingen van walnootbomen zeer groot kunnen worden. Het is zonde als je de boom na 10 jaar moet omzagen omdat hij te groot wordt.
Je moet het belang van die penwortel niet overschatten. Veel dieper dan die 80 cm gaat die doorgaans niet. De laterale wortels zijn veel belangrijker voor de toekomst van de boom. Ik betwijfel dat die noot op een grotere diepte ontkiemd was. Diepere grondlagen bevatten minder lucht terwijl zo'n zaailing dat toch wel nodig heeft. Je ziet toch al gauw dat een zaailing dan niet boven geraakt.
Wat het planten betreft moet je opletten dat die niet te diep staat en dat het onder gewerkte organische materiaal goed verteerd is. Onvoldoende verteerd organisch materiaal gaat in de grond verder verteren. Bij die vertering is zuurstof nodig, die uit de bodem betrokken moet worden. Dat is nadelig voor de boom, want die heeft die zuurstof ook hard nodig.
ik ben ook juist van plan om een jong notenboompje te verplanten, is ongeveer een meter hoog. Is dit nu het juiste moment om te verplanten ?
Of beter nog wat wachten ?
Eindelijk verschijnen er aarzelend enkele blaadjes. Geduld is een schone deugd! Foto wel een beetje wazig.... Nu duimen dat ie de zomer ongehavend doorkomt!!
mijn boompje begint er sedert een week ook door te komen.
hoe ik het verplant heb :
ik heb rond de wortels in een diameter van ongeveer 1.5 meter een diepe kuil gegraven
en dan met water onder druk alle wortels en haarworteltjes mooi losgespoten van alle aarde.
Een gigantische klus maar zo is er geen enkel worteltje beschadigd geweest
Mijn boompje is ontstaan door een noot die gewoon op de grond blijven liggen is en beginnen kiemen. Ik denk trouwens dat het in de natuur ook zo gebeurt ? Niemand die die noten daar ingraaft toch. Volgens mij niet nodig om een noot in de grond te steken om te doen kiemen ?
In de natuur worden allerlei soorten noten begraven door dieren om ze te verstoppen. Denk aan vogels en eekhoorns etc
Ik zag eens een vlaamse gaai keurig een diep gat graven voor een eikel. Hij hing er ook een in het puntje van een buxuskegel.
nou, een meter is wel wat veel, zelfs voor een vlaamse gaai Ik vond het best een flink gat omdat ik nog nooit een vogel had zien graven. Ik denk een centimeter of 5. In ieder geval veel dieper dan nodig om de eikel niet meer zichtbaar te hebben.
Ja, maar ik neem toch niet aan dat de gaai dit doet om de eikenboom een plezier te doen. Maar misschien heeft hij slechte ervaringen met te ondiep begraven. Dat ze gejat worden door een andere gaai
ik denk eigenlijk dat het van de meeste zaden etc echt niet nodig is van ze in te graven
ik heb in de tuin al heel veel dingen tot bloei zien komen die gewoon op de grond gevallen zijn, noten, zonnebloemen etc...
behalve dan aardappelen