Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Iemand ervaring met de Cornus mas?
Makkelijk in onderhoud?
Sierlijk? Kleurrijk? Vogels/insecten aantrekkend?
Bruikbaar als 'paravant' om wat privacy in je tuin te creëren als je wat teveel inkijk hebt?
Tips...?
Veel vragen, ik zal proberen ze in de juiste volgorde te beantwoorden:
Ervaring: ik heb er een 50-tal staan
Onderhoud: je snoeit er aan zoveel of zo weinig je wil, ik laat ze eerder hun gang gaan
Sierlijk: dat is subjectief, het is een inlandse bloeiende struik, niet geselecteerd op eigenschappen qua sierwaarde, er bestaan enkele tuinbouwcultivars, maar ik weet niet of die echt een meerwaarde bieden.
Kleurrijk: mooie gele bloei aan het einde van de winter, op een moment dat er nog niet veel anders te beleven valt in de tuin, maar helaas ook op een moment waar we (ik toch) niet zo veel buitenkomen om er kunnen van te genieten.
Vogels: rode bessen in het najaar, waar je zelf ook confituur zou kunnen van maken
Insecten: bloeit aan het einde van de winter, op een moment dat de insecten veel behoefte hebben aan verse nectar en stuifmeel, ik heb ze geplant voor mijn bijen.
Privacy: je kan ze zelfs in haagvorm snoeien, al zal dat wel ten koste van de bloei gaan denk ik, een vrijstaande struik biedt wel wat privacy in de zomer maar niet in de winter.
Zijn makkelijke planten, ze krijgen van mij geen enkele aandacht en bloeien en groeien toch dat het een lieve lust is.
Sierwaarde van de cultivars is betrekkelijk. Er bestaan selecties met bont of geel blad. maar vooral de selecties met grote vruchten, zoals Cornus mas 'Jolico' en Cornus mas 'Kasanlanker' zijn interessant.
De bessen zijn eetbaar, lekker zelfs, maar pas wanneer ze afvallen. Als je ze moet afplukken zijn ze eerder wrang. Maar eens ze helemaal rijp zijn vallen ze af en zijn ze dus lekker. Vrucht is doorgaans erg klein, bij deze variëteten zijn ze behoorlijk groot.