menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladhaantjes teisteren gesnoeide krulwilg

Ga naar meest recente reactie

artemis

Artemis

Beste tuinvrienden,

Onze achterburen hebben een grote, al oudere krulwilg in hun stadstuin dewelke in januari gesnoeid werd. Enkele weken terug begon de wilg duidelijk terug te schieten maar alle uitkomende scheutjes verwelken, er blijft niets van over. Bij nadere controle bleek dat de boom vol met bladhaantjes* zit, ze zitten duidelijk aan alle uitkomende scheutjes die nu gewoon geen kans krijgen.
Kan er iets aan gedaan worden rekening houdend met de grote hoogte?
Gaat die krulwilg het sowieso nog redden of is die ten dode opgeschreven? Want een behandeling lijkt me moeilijk.

Wij hebben zelf geen tuin maar een terras op niveau 1 en deze wilg is altijd ons ideale en mooie, weelderige groenscherm geweest, dus wij koesteren deze boom! De boom is in het verleden nog gesnoeid geweest en heeft zich altijd goed herpakt.
* Bladhaantjes, dat zijn het volgens ons quasi zeker: kleine zwarte kevertjes (ietsje kleiner dan een lieveheersbeestje) met een blauwachtige metaalschijn.

We mogen er niet aan denken deze boom te moeten verliezen!
Wie o wie heeft goede raad?

Met dank!
donderdag 13 april 2017 - 17:28
Tuinprins

Tuinprins

Het gaat hier om het elzenhaantje. Ik ben er nog nooit zoveel tegen gekomen als de afgelopen maand.

Het elzenhaantje beperkt zich niet tot elzen maar lust ook het blad van wilgen, appels, peren, viburnum, hazelaar etc. etc.

De boom/struik gaat er niet dood van maar in de siertuin ziet zo'n aangevreten plant er niet mooi uit. Bestrijden is lastig als het om een grote boom gaat. "Mee leren leven" is hier het devies.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 april 2017 - 20:39
artemis

Artemis

Bedankt voor je reactie Tuinprins.

Dus er is momenteel volgens jou een plaag van elzenhaantjes?

De wilg heeft nog niets van blad want is volledig getopt geweest in januari. Waarom zitten er dan zoveel elzenhaantjes in deze boom zonder bladeren? Want ik heb gelezen dat ze zich voeden aan de bladeren en dat ze hun eitjes aan de onderkant van de bladeren leggen.
De nieuw uitkomende scheutjes groeien tot zo'n paar centimeter lang en tegen dan zijn ze helemaal leeggezogen en verdord. Er zit tegen dan geen leven meer in geen enkele van de scheutjes..

Dat de krulwilg er (tijdelijk) minder mooi uit zou zien vind ik minder erg, als de boom het maar haalt en er uiteindelijk toch nieuwe takken en bladeren aan zouden komen, wat ik nu totaal niet zie gebeuren.

Denk je echt dat het nog goedkomt met deze totaal getopte wilg die nu geen kans krijgt? En dat er uiteindelijk terug takken gaan komen, misschien wat later in het seizoen?

Alvast bedankt!
vrijdag 14 april 2017 - 17:56
Tuinprins

Tuinprins

De vraag is natuurlijk of die elzenhaantjes verantwoordelijk zijn voor wat die wilg overkomt. De krulwilg is gevoelig voor diverse ziektes waaronder de watermerkziekte. Bij watermerkziekte verdort het blad. Dat zou hier ook aan de hand kunnen zijn (alhoewel watermerkziekte meestal op oudere takken optreedt). Verder kan het zijn dat de krulwilg te droog staat. De vreterij van elzenhaantjes is duidelijk herkenbaar aan de vele gaten in de bladeren.

Of er een plaag is van elzenhaantjes kan ik zo niet zeggen. Dat er bij mij in de buurt zo veel zitten komt, dacht ik, doordat hier niet al te ver vandaan een aantal jaren geleden 'nieuwe natuur' is aangelegd waarbij veel elzen zijn aangeplant. Als er op diverse plaatsen in de Lage Landen veel elzenhaantjes worden waargenomen kan het zijn dat deze soort aan een opmars bezig is. Ik herinner mij niet dat die 10 of 20 jaar geleden zo talrijk waren.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 april 2017 - 07:16
Polplastron

Polplastron

Het elzenhaantje beperkt zich niet tot elzen maar lust ook het blad van wilgen, appels, peren, viburnum, hazelaar etc. etc.

Hier zitten er elk jaar elzenhaantjes op de elzen van m'n buren. Onze wilgen, appels en Viburnum hebben er echter nog nooit last van gehad. Zouden die diertjes dan toch een voorkeur hebben?
zaterdag 15 april 2017 - 11:08
Roeli

Roeli

Ik denk dat ze eerst even kijken van wie ze het meest, of het minst, te vrezen hebben.
Die beestjes zijn ook niet gek.
zaterdag 15 april 2017 - 11:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).