Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zou graag een boom toevoegen aan onze kleine stadstuin en dacht zelf aan een meerstammig krentenboompje (Amelanchier lamarckii). Rekening houdend met de buren zou ik deze willen beperken in groeihoogte.
Daarom vroeg ik me af of je een krentenboompje / Amelanchier lamarckii kan inperken qua groeihoogte, tot bijvoorbeeld 3 meter, door snoei. Of gaat dat ten koste van de gezondheid en/of uitzicht? Ik zou het zonde vinden om iets te planten om na een aantal jaar er achter te komen dat de boom niet geschikt is voor onze tuin.
En als dit een probleem is, zijn er bomen en/of struiken die hier wel tegen kunnen?
Ik weet niet of het problemen geeft om die soort te snoeien. Zelf zou ik eerder zoeken naar een boom die niet hoger groeit dan de gewenste hoogte.
Amelanchier laevis 'Ballerina' zou maar een 2m hoog worden. Maar mogelijk is dat te laag?
Ik kende de plantenzoeker hier nog niet. Maar je hebt me wel op een goed spoor gezet om de variaties eens in te kijken. Er zitten er tussen die inderdaad minder hoog doorgroeien. Daar zit misschien de oplossing.
Amelanchier 'Ballerina' wordt tussen de 4 en 6 meter hoog.
Snoeien is bij Amelanchier prima mogelijk alleen worden ze daar niet altijd mooier van.
Een aanrader is Amelanchier 'Rainbow Pillar', een opgaand groeiende soort met een doorgaans gezonde constitutie en een prima herfstkleur. Bij opgaande vormen vind ik het minder storend om die in hoogte te korten.