menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen meerstammige

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

Hallo,
sommige bomen kunnen zowel meerstammig zijn als enkelstammig.
Stomme vraag: maar hoe zorg je ervoor dat een boom enkelstammig blijft (of anderzijds meerstammig wordt, maar dat wil mijn man nu net niet)?
maandag 17 augustus 2020 - 16:25
Tuinprins

Tuinprins

Veel bomen groeien van zichzelf enkelstammig, daar hoef je niets voor te doen. Wil je een meerstammig exemplaar dan kun je dat bereiken door 1. boom op jonge leeftijd terugsnoeien zodat hij gaat vertakken of 2. meerdere enkelstammige exemplaren bij elkaar te zetten.

Om wat voor soort boom gaat het?

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 augustus 2020 - 17:02
Maya16

Maya16

Ik denk momenteel aan een Koelreuteria paniculata. Maar we willen er wel onderdoor kunnen kijken zodat we ons zicht naar achter niet te veel kwijt zijn, dus het merendeel van de laagsthangende bladeren op de takken zou niet veel lager dan 1,5-1,8 m mogen hangen. Ik weet niet of dat met deze boom zou lukken en hoe je dat dan moet doen, want die mag niet gesnoeid worden, dacht ik.
dinsdag 18 augustus 2020 - 12:20
WiPe

WiPe

Die kun je vrij goed snoeien. Die is eerder lastig om een recht opgaande stam te vormen, aar opkronen gaat probleemloos.
dinsdag 18 augustus 2020 - 17:01
Maya16

Tekst aangepast

Maya16

Dank u!
Dus, na opzoeken wat opkronen is , meen ik te begrijpen dat we de stam redelijk compact (in de zin van niet te veel zicht afnemend) kunnen houden, maar niet noodzakelijk zeer recht, maar zodra we stoppen met opkronen, dat hij dan verschillende richtingen kan opgaan (maar dat zal dan boven ooghoogte zijn, dus dat kan dan niet veel kwaad)?
dinsdag 18 augustus 2020 - 19:39
WiPe

WiPe

Koelreuteria heeft niet echt de neiging om zijn takken sterk te laten doorhangen. Je komt er dus wel met voldoende opkronen.
Als je er onderdoor wil kijken is doorgaans 2.5 tot 3 m opkronen beter dan 1.5 tot 1.8m
woensdag 19 augustus 2020 - 10:02
Maya16

Maya16

Klinkt goed! Ik denk dus dat het deze wordt...
Bedankt voor jullie input!
woensdag 19 augustus 2020 - 23:20
dries944

Dries944

Over deze boom staat het volgende op belleplant:

Een koelruit heeft sponsachtig merg in de takken en stengels. Als dit merg door snoeien wordt 'bloot'gesteld, dan is aantasting door onder andere de koraalzwam vrijwel zeker. Moet er toch worden gesnoeid, dan moet de wond absoluut worden afgedekt met een wondbalsem om het merg te beschermen.

Klopt dit WiPe??
Koraaalzwam dodelijk voor de boom?
vrijdag 21 augustus 2020 - 15:26
WiPe

WiPe

Koraalzwammen zijn geen houtaantasters. De zijn ofwel doodhoutzwammen of mychorrizavormende zwammen. Bovendien blijven de meeste houtafbrekende zwammen weg van het spinthout. Ze kunnen het hout wel afbreken waardoor de boom kan breken, maar afsterven is er zelden bij.

Dat sponsachtig merg zit in de kern van de takken. als je kleine takken snoeit, grendelt de boom dat goed af. Kernhout grendelt niet af. Grote takken gaan dus kunnen inrotten maar het hout is zeer zwaar, hard en vrij duurzaam. Het aandeel aan merg is daar heel beperkt.

Insmeren met wondbalsem is alleen goed voor de omzet van de verkoper. Voor de boom levert dat niks op.

En de naam Koelteuteria is afgeleid van Joseph Gottlieb Koelreuter, (ook wel Kölreuter) een Duits botanicus. Om op basis daarvan de boom Koelruit te noemen is op zijn zachtst gezegd behoorlijk ridicuul.
vrijdag 21 augustus 2020 - 15:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Op die pagina staat ook geschreven dat de kruin op termijn een doorsnede van 3 tot 5 meter kan krijgen. De foto die daar bij staat, laat een grotere kruin zien.

vrijdag 21 augustus 2020 - 15:42
dries944

Dries944

Mercie voor de info WiPe, zo zie je maar dat je niet alles moet geloven op het internet.
Het is een mooie boom en bovendien zomerbloeiend , zo mogen er wel meer zijn in ons straatbeeld.
vrijdag 21 augustus 2020 - 18:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).