menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notelaar naast huis

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Tekst aangepast

Maya16

Wij hebben onlangs gemerkt dat er, tussen en achter rhododendrons en wilde braamachtigen door, een notelaar spontaan is beginnen groeien. We hadden natuurlijk wel al gezien dat er "iets" aan het groeien was, maar onlangs zagen we er dus voor het eerst bolsters van noten in hangen.
Hij inmiddels een meter of 8 groot schat ik en ziet er meerstammig uit.
Op zich vinden we dat goed nieuws, ware het niet dat hij op amper 1 m van het huis van onze buren staat (dat er al veel langer staat dan de boom).
Riskeert dat problemen te geven op termijn? En zo ja, kunnen we daar iets aan verhelpen (behalve hem te rooien)?

EDIT: eigenlijk lijken het mij er zelfs 2 te zijn: enerzijdse de meerstammige waarbij er 2 stammen duidelijk om elkaar heen draaien en op een halve meter daarvan komt er nog een stam uit te grond. Die is wel duidelijk iets dunner (28 cm omtrek op 1 meter - de andere kan ik pas apart meten op 1,2 m door de omstrengeling en die 2 stammen hebben daar elk een omtrek van 37 cm )
woensdag 19 augustus 2020 - 23:16
Plantadvies

Plantadvies

Het kan een probleem worden als de buren gaan klagen. Als zullen deze buren dat niet gaan doen, wat als zij dan gaan verhuizen. Tevens maken de wortels o.a een breed wortelgestel. Opties om over na te denken.
vrijdag 21 augustus 2020 - 05:44
Maya16

Maya16

De buren zijn jonge mensen die het huis nog maar net gerenoveerd hebben, dus die gaan zo rap nog niet vertrekken.
We hebben er een goed contact mee. Ze zien de boom niet van bij hen en de boom stond er dus al voordat ze het huis gekocht hebben, maar als hun huis of de funderingen er ooit last van gaan hebben, dan lijkt het mij logisch dat ze zullen klagen dan.

Dus de vraag is: gaat die boom, met name de wortels -met grote waarschijnlijkheid- problemen geven?
vrijdag 21 augustus 2020 - 10:33
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De wortels kunnen een probleem gaan vormen.

Ook voor de boom is dit geen ideale plaats. Een notelaar wordt heel wat breder dan 1 meter straal.

In Vlaanderen moet je 2,5m tussen een hoogstam en de perceelsgrens laten (wat eigenlijk nog heel weinig is wanneer de buur kan vragen om overhangende takken te verwijderen).

Dit is helaas de verkeerde plaats voor zo'n boom.
vrijdag 21 augustus 2020 - 13:09
dries944

Dries944

Een notelaar en zeker een zaailing komt met gemak 10 meter breed en hoog.
Zie foto van de boom van de buurvrouw.

Struiken & Bomen

vrijdag 21 augustus 2020 - 14:37
dries944

Dries944

Zo'n boom klein houden is ook niet aan de orde aangezien een notelaar snoei slecht verdraagt en ook kan gaan bloeden en uiteindelijk ziek zal worden. Eigenlijk moest je de bomen verplant hebben toen die nog veel kleiner waren! Een boom verplanten van 8 m hoog kunnen alleen boomkwekerijen zoals van den berk waarbij grote en speciale machines bij komen kijken.
Rooien zal onvermijdelijk worden hoe jammer dit ook is.
vrijdag 21 augustus 2020 - 14:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).