Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb in november 2020 een hoogstammige amelanchier lamarkii (krentenboom) geplant. Er verschenen in de herfst bloesems en vervolgens blad, wat nu aan het afvallen is. De krentenboom is doorheen het jaar echter geen millimeter gegroeid... De stam en takken zien er nog hetzelfde uit als toen ik hem geplant heb.
Zijn er zaken die ik kan doen om ervoor te zorgen dat onze boom volgend jaar toch begint te groeien?
Er stond wel een jonge varen vlak naast de stam. Die ga ik alvast verplaatsen naar een andere plek in onze tuin.
Was dit met kluit of blote wortel dat je hem geplant hebt??
In beide gevallen heeft de plant wortels verloren waardoor de plant een jaar stilstaat en mss ook minder en kleiner blad aanmaakt het eerste jaar. De energie gaat het eerste jaar voornamelijk in meer wortels aanmaken en veel minder in bovengrondse groei.
Als je hem te diep hebt geplant gaat de plant ook meer afzien de eerste jaren. Heel belangrijk bij iedere aanplant!
Volgend jaar zal hij wel gaan groeien.
Beste,
Ik denk dat het heel normaal is dat hij de eerste jaren wat traag is, zijn wortelgestel moet nog volop ontwikkelen.
Hier heeft de gemeente een 8-tal jaren geleden in de straat ook verschillende kleine bomen geplant, waaronder bij ons een krentenboom. De eerste jaren bleef hij in leven, maar dat was het dan ook. Intussen is het al een ferm boompje, dat mooie en vele bloempjes heeft ieder jaar. Krenten heb ik nog niet gezien.
Ieder jaar komen ze wel wat snoeien , en bij het aanplanten hebben ze een grote buis aan de stam in de grond gestoken om in droge periodes water te kunnen geven.
Het komt wel goed
Die trage start zou gerust het gevolg zijn van te diep planten. De bovenste wortels mogen maar net gelijk zitten met het maaiveld. Vaak zitten bomen te doep in de kluit of in de pot. Als je die aanplant met de bovenkant van dekluit gelijk met het maaiveld, staat die gewoonlijk te diep.
Hij is met blote wortel geplant. Het was nog duidelijk zichtbaar hoe diep hij geplant stond in de boomkwekerij.
Ik heb hem daarom exact even diep geplant als hen. Dat was wel niet met de bovenste wortels bijna gelijk met het maaiveld..
Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar ik geloof zo'n 5 à 10cm eronder.
Haal de overbodige grond weg. Dat de boom dan in een put staat is minder erg dan dat die staat dood te gaan. Je kan hem natuurlijk proberen opd e goede diepte te planten, maar daar heb ik alvast geen goede ervaring mee.