menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amelanchier Lamarckii groeit niet

Ga naar meest recente reactie

kevinfaing13

Kevinfaing13

Beste allemaal

Ik heb in november 2020 een hoogstammige amelanchier lamarkii (krentenboom) geplant. Er verschenen in de herfst bloesems en vervolgens blad, wat nu aan het afvallen is. De krentenboom is doorheen het jaar echter geen millimeter gegroeid... De stam en takken zien er nog hetzelfde uit als toen ik hem geplant heb.

Zijn er zaken die ik kan doen om ervoor te zorgen dat onze boom volgend jaar toch begint te groeien?

Er stond wel een jonge varen vlak naast de stam. Die ga ik alvast verplaatsen naar een andere plek in onze tuin.
maandag 8 november 2021 - 20:14
dries944

Tekst aangepast

Dries944

Was dit met kluit of blote wortel dat je hem geplant hebt??
In beide gevallen heeft de plant wortels verloren waardoor de plant een jaar stilstaat en mss ook minder en kleiner blad aanmaakt het eerste jaar. De energie gaat het eerste jaar voornamelijk in meer wortels aanmaken en veel minder in bovengrondse groei.
Als je hem te diep hebt geplant gaat de plant ook meer afzien de eerste jaren. Heel belangrijk bij iedere aanplant!
Volgend jaar zal hij wel gaan groeien.
maandag 8 november 2021 - 20:56
Tiss

Tiss

Beste,
Ik denk dat het heel normaal is dat hij de eerste jaren wat traag is, zijn wortelgestel moet nog volop ontwikkelen.
Hier heeft de gemeente een 8-tal jaren geleden in de straat ook verschillende kleine bomen geplant, waaronder bij ons een krentenboom. De eerste jaren bleef hij in leven, maar dat was het dan ook. Intussen is het al een ferm boompje, dat mooie en vele bloempjes heeft ieder jaar. Krenten heb ik nog niet gezien.
Ieder jaar komen ze wel wat snoeien , en bij het aanplanten hebben ze een grote buis aan de stam in de grond gestoken om in droge periodes water te kunnen geven.
Het komt wel goed

maandag 8 november 2021 - 21:21
deHaan

DeHaan

Hoe diep is hij geplant?
dinsdag 9 november 2021 - 10:01
WiPe

WiPe

Die trage start zou gerust het gevolg zijn van te diep planten. De bovenste wortels mogen maar net gelijk zitten met het maaiveld. Vaak zitten bomen te doep in de kluit of in de pot. Als je die aanplant met de bovenkant van dekluit gelijk met het maaiveld, staat die gewoonlijk te diep.
woensdag 10 november 2021 - 20:36
kevinfaing13

Kevinfaing13

Een late "bedankt iedereen" voor jullie advies!

Hij is met blote wortel geplant. Het was nog duidelijk zichtbaar hoe diep hij geplant stond in de boomkwekerij.
Ik heb hem daarom exact even diep geplant als hen. Dat was wel niet met de bovenste wortels bijna gelijk met het maaiveld..
Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar ik geloof zo'n 5 à 10cm eronder.

Ik wacht op volgend jaar!
dinsdag 7 december 2021 - 09:08
Patrikc

Patrikc

Dan staat hij wellicht te diep…

De wortelaanzet bepaalt de juiste plantdiepte, niet de diepte waarop de boom tijdelijk zat in de verkoopruimte.

dinsdag 7 december 2021 - 10:06
WiPe

WiPe

Haal de overbodige grond weg. Dat de boom dan in een put staat is minder erg dan dat die staat dood te gaan. Je kan hem natuurlijk proberen opd e goede diepte te planten, maar daar heb ik alvast geen goede ervaring mee.
dinsdag 7 december 2021 - 10:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).