menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bes krijgt geen blad

kevinfaing13

Kevinfaing13

Beste,

Ik heb twee blauwe bessen in een grote bak op ons dakterras staan. Ze doen het al twee zomers uitstekend. Nu ben ik al een paar weken op de eerste tekenen van bladgroei aan het wachten, maar er verschijnt niets...

Als ik aan de onderstel stengels krab, merk ik wel dat ze nog groen/sappig zijn. Dus dit geeft me een beetje hoop dat ze nog in leven zijn. Er zitten wel bruine vlekken op de stengels. Bij één van de blauwe bessen ligt er een slijmerige substantie op de bodem. Wie weet heeft dit er iets mee te maken.

Ik plaats enkele foto's hieronder.
Hebben jullie een idee wat er mijn blauwe bessen scheelt?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 12 mei 2022 - 19:53
Peterplant

Peterplant

Ik weet niet wat er gebeurd is, maar ik ben bang dat je blauwe bessen overleden zijn.
Als ze het eerst 2 jaar goed doen en dan afsterven is vreemd.
De kist lijkt me wat klein voor wat oudere planten en heb je de planten wel eens goede voeding gegeven. Wat voor grond heb je gebruikt?
vrijdag 13 mei 2022 - 00:58
Tuinprins

Tuinprins

Blauwe bessen zijn gevoelig voor taksterfte en stengelkanker. Afgaande op de foto vermoed ik dat er sprake is van stengelkanker. Deze aantasting wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel (Botryosphaeria corticis) en treedt vooral op bij planten die onder stress staan. Aan stengelkanker is niets te doen, bovenstaande plant kun je weggooien.

Blauwe bessen zijn niet de gemakkelijkste planten aangezien ze redelijk wat eisen stellen aan grondsoort (zure grond, vochtig maar goed doorlatend) en gevoelig zijn voor een hele reeks van aantastingen. Net zoals de meeste leden van de heidefamilie (blauwe bessen behoren tot de heidefamilie) houden ze niet van warme wortels en potten en bakken zijn daarom minder geschikt. Verder zijn de wortels gevoelig voor wortelrot (Phytopthora cinnamomi) dus drainage moet zeer goed zijn. Al met al niet een plant om in een pot of bak te zetten tenzij je de plant de juiste condities kunt geven.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 13 mei 2022 - 08:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).