menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen in bakken op balkon

Ga naar meest recente reactie

Bart1984

Bart1984

Op ons zonnige balkon (zuidwesten) staan enkele bomen in bakken en grote potten. Wij wonen hier nog niet lang en zijn niet gewend aan de verzorging van deze units in zulke bakken ipv volle grond. Vooral als het gaat om de hoeveelheid water en de frequentie van water geven is het een raadsel. Mijn devies is liever wat minder dan teveel.

*Op de foto staat de Plataan, die nu wat krullend blad heeft een vorige zomer al snel uit viel. Dit kan verwaarlozing door oude bewoners zijn, wij trokken in per juli. Medio augustus voel hij grotendeels uit, zowel groen als bruin geworden blad. Ik geef hem iedere week 5 liter water/één gieter vol. De pot is 60cm en laat vocht onderin door.

*Op de foto hieronder staat de kastanje. Deze ziet er eigenlijk nu goed uit, maar toont her en der wat bruine randjes. Misschien wat bleek? Vorig jaar leek deze een bladziekte (vlekjes) te hebben en viel hij snel uit. Hij krijgt ongeveer drie liter per week. Bak is 40cm en teveel aan water kan weglopen.

*Foto drie is waarschijnlijk een Bosnische Den. Deze was serieus aan het uitvallen toe erin hier kwamen en ik kan niet uitvinden waarom. Sommige takken, met name die in de volle wind blijven kaal. Hij lijkt nu op wat takken na weer flink te groeien, ook met nieuwe naalden en vruchten! 5 liter per week, 60cm pot, teveel aan water loopt weg.

*Foto vier tot slot: onze vijg. Tot voor kort prachtig groen, nu plots wat gele en bruine bladeren. Krijgt 3 liter per week. Daar ging hij dus goed op. Pot is 35cm, niet poreus maar wel met een gat onderin.

Alle adviezen zijn enorm welkom. Bedankt

Struiken & Bomen

dinsdag 14 juni 2022 - 16:11
Bart1984

Bart1984

Kastanje

Struiken & Bomen

dinsdag 14 juni 2022 - 16:11
Bart1984

Bart1984

Bosnische Den

Struiken & Bomen

dinsdag 14 juni 2022 - 16:12
Bart1984
dinsdag 14 juni 2022 - 16:12
sophora

Sophora

Ik begrijp dat je graag bomen ziet, maar voor een balkon zou ik toch eerder voor niet te grote heester kiezen Daar is keuze genoeg van heesters die men in pot kan houden. Maar bomen? Dat is om problemen vragen.
dinsdag 14 juni 2022 - 18:25
Peterplant

Peterplant

En wil je toch bomen op een balkon, dan zijn die bakken echt veel en veel te klein.
Voor een dakplataan begint een pot van
100 cm hoog, breed en diep pas ergens op te lijken.
Voor de kastanje en de den voorlopig minimaal 80 cm.
De vijg minimaal 60 cm. Zit er trouwens een gat in de bodem van de huidige pot?
Verder sluit ik me bij Sophora aan.
dinsdag 14 juni 2022 - 18:45
Bart1984

Bart1984

Ze stonden er nu eenmaal, niet onze keuze. Zolang ze leven en er goed uitzien behouden we ze. Ik was vooral benieuwd naar constructieve suggesties met water geven.
dinsdag 14 juni 2022 - 18:59
Tuinprins

Tuinprins

Mijn voorspelling is dat je van die tamme kastanje al snel afscheid kunt nemen. Zijn in pot zeer gevoelig voor phytophthora, is echt een boom voor in de volle grond. Beter aan de droge kant houden, dat vermindert de kans op phytophthora.

Vijg: te nat is funest voor de wortels, die gaan al snel rotten.

Die plataan zou ik in de herfst op Marktplaats zetten aangezien dat geen boom is die lang in een pot kan staan.


Het is lastig om precies aan te geven hoeveel water de bomen moeten hebben aangezien dat geheel afhankelijk is van het weer. Heb je 30 graden met een stevige, uitdrogende wind dan moet je veel meer water geven dan als het bewolkt en windstil weer is bij 16 graden. Vooral bij sterk drogend weer de potten iedere dag controleren

Zorg in ieder geval dat de potten voldoende drainagegaten zitten zodat het overtollige water goed weg kan.


Gegroet, de tuinprins



dinsdag 14 juni 2022 - 19:48
Bart1984

Tekst aangepast

Bart1984

Dank, Tuinprins! Duidelijk verhaal. De Vijg heeft heel nat gestaan na al die regen van vorige week, ik heb er nu extra gaten bijgemaakt. Als hij het goed blijft doen gaat ie naar een grotere pot. De Bosnische Den lijkt van de 4 echt nog wel veel levenslust te hebben met prachtige nieuwe naalden en kegelvruchten. Voor de kastanje en de plataan gaan we snel een oplossing zoeken, zonde om ze maar gewoon af te zien sterven.
dinsdag 14 juni 2022 - 20:49
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Wat kan die constructie eigenlijk aan van je balkon? Ik zou voorzichtig zijn met te grote potten, zeker met water erbij kan dat een grote stress zetten op je balkon.

Ze staan er mooi bij trouwens, maar ik zou ze ook verkopen en wat acers erin zetten of zo.
woensdag 15 juni 2022 - 08:56
Bart1984

Bart1984

De vorige bewoners hebben die drie grote bakken geplaatst, het balkon/terras staat op een etage hieronder en kan blijkbaar veel dragen. Acers lijkt me erg mooi, maar het moet goed tegen wind kunnen. We zitten hier vrijwel open op het zuidwesten.
woensdag 15 juni 2022 - 09:45
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Die zijn normaal zeer winterhard, lijkt mij geen probleem.
woensdag 15 juni 2022 - 14:55
Tuinprins

Tuinprins

Japanse esdoorns (Acer palmatum soorten) zijn de laatste jaren zeer gevoelig voor verwelkingsziekte / verticilium. Zit deze ziekte eenmaal in de plant dan is er weinig wat je kunt doen. Verder houden Japanse esdoorns niet van plekken met veel wind. Vooral de fijnbladige soorten krijgen dan bruine bladranden.

Japanse esdoorns mogen dan mooi zijn maar als je ze niet de juiste standplaats kunt geven en niet tegen teleurstelling kunt dan niet aan beginnen.

Als je een plant wilt voor in een pot denk dan eens aan Hydrangea paniculata soorten. Vooral de soorten die niet zo hoog worden zoals 'Little Lime' zijn zeer geschikt om in een pot te zetten. Volkomen winterhard en niet gevoelig op de wortel. Enigste onderhoud: ieder voorjaar in maart terugsnoeien en mest geven. Hydrangea paniculata bloeit op eenjarig hout dus snoei in maart gaat niet ten koste van de bloei.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 15 juni 2022 - 15:11
Bart1984

Bart1984

Wederom mijn dank! Ik lees ook dat wolfsmelk het goed kan doen in volle zon en in de wind. Oleander. Siergras, natuurlijk. We gaan eens wat dingen proberen. De magnolias krijgen vandaag een plekje in de gemeenschappelijke tuin beneden, in ieder geval.
donderdag 16 juni 2022 - 09:34
Tuinprins

Tuinprins

De meeste tuinsoorten van wolfsmelk (Euphorbia) bevatten een melkachtig sap (ziet eruit als latex) dat de huid kan irriteren. Als je het aan je handen hebt en je wrijft in je ogen dan zal je dat niet snel vergeten! Dit irriterende sap komt alleen vrij als je de plant snoeit of je breekt een stengel. Voorzichtigheid is geboden als je de plant in een pot zet op een niet al te groot balkon.

Oleander is niet super winterhard, zeker niet als de plant in pot staat. Gaat het meer dan 5 graden vriezen dan moet de plant naar binnen op een lichte EN koele plek.

Ben blij dat de magnolia's in de volle grond worden geplant, ze zullen je (hopelijk) dankbaar zijn.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 16 juni 2022 - 12:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).