menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Korst op stam krentenboom

Ga naar meest recente reactie

kevinfaing13

Kevinfaing13

Beste allemaal

Ik heb een jonge hoogstammige krentenboom in onze tuin staan. Ik geloof dat de krentenboom op de stam van een kerselaar of andere boom geënt is, want ik zie de entplaats op ongeveer 2m. Ik weet echter niet van welke boom de stam is. Ik merkte onlangs op dat er zich een soort van donkere laag/korst vormt aan 1 kant van de stam. Ik plaats twee foto's als bijlage. Weten jullie of dit normaal is, of is dit een ziekte?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

woensdag 12 oktober 2022 - 20:01
WiPe

WiPe

Als je de buiteste laag voorzichtig weg krabt, vind je dan nog altijd een groene laag onder de schors?
woensdag 12 oktober 2022 - 20:30
Tuinprins

Tuinprins

Weet je zeker dat er een krentenboom op geënt is? Stam ziet eruit als die van een kers maar krentenboom kun je niet enten op een kers. Krentenboom wordt meestal geënt op lijsterbes (Sorbus intermedia, Sorbus aria) maar ook wel op zaailingen van de krentenboom. Probleem bij dit laatste is dat er opslag (wilde scheuten) van de onderstam kunnen komen.

Bovenstaande lichtere verkleuring van de schors zie je meestal optreden als het weefsel onder de schors aan het afsterven is. Wat daar de oorzaak van is, is zo niet te zeggen.

Kun je een foto maken van het blad van de boom, dan kunnen we misschien zeggen met wat voor soort boom we van doen hebben.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 13 oktober 2022 - 09:26
kevinfaing13

Kevinfaing13

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een laagje weg gekrabd, en eronder vind ik een vochtige donkerbruine laag. Zie foto.

Ik plaats ook nog enkele foto's van de blaadjes, de entplaats en nog een foto van die donkere schors. Het is zeker geen lichtere verkleuring, het is een donkere verkleuring Oorspronkelijk was hij licht en het is de donkere laag die dit jaar is beginnen ontstaan.

Struiken & Bomen

vrijdag 14 oktober 2022 - 16:10
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Is inderdaad een krentenboom.

Wat ik niet zo goed snap is waarom die bovenaan is geënt. Krentenboom wordt meestal onderaan geënt. Doorgaans worden alleen bolvormen en treurvormen bovenaan geënt. Ben ook benieuwd welke onderstam hier is gebruikt, kan die zo niet thuisbrengen.

Kortom: veel vraagtekens, weinig antwoorden.


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 14 oktober 2022 - 17:02
WiPe

WiPe

Kun je die foto's apart plaatsen? Op zulke kleine fotootjes kun je echt nauwelijks iets zien.
vrijdag 14 oktober 2022 - 17:59
Peterplant

Peterplant

Ik denk dat er een Sorbus als onderstam is gebruikt en die zijn nogal gevoelig voor vruchtboomkanker. Zou kunnen dat je het in die hoek moet zoeken.
vrijdag 14 oktober 2022 - 19:14
kevinfaing13

Kevinfaing13

Ik vond geen mogelijkheid om meerdere foto's aan mijn bericht toe te voegen. Daarom dat ik ze samen in één foto had gegoten. Ik probeer ze hieronder eens in aparte berichten te posten.

Ik heb net eens naar de boomkwekerij gebeld waar ik de krentenboom twee jaar geleden heb aangekocht. De krentenboom is geënt op een Sorbus Acuparia.

Struiken & Bomen

dinsdag 18 oktober 2022 - 11:11
kevinfaing13
dinsdag 18 oktober 2022 - 11:12
kevinfaing13
dinsdag 18 oktober 2022 - 11:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).