menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulwilg = zwart en dor

TimGoossens1

TimGoossens1

Beste, mijn krulwilg is dit seizoen helemaal zwart komen te zien. Vorig jaar stond hij nog goed fris, maar dit jaar is hij zwart en breken de takken makkelijk af.

Is deze nu helemaal dood? Of eens goed snoeien tegen volgend seizoen?
Iemand die dit nog eens heeft meegemaakt?

Vriendelijke groeten,

Tim

Struiken & Bomen

donderdag 13 juli 2023 - 16:00
WiPe

WiPe

Hoe ziet die standplaats er uit, Is daar iets gebeurt, En wat de met de stamvoet? Zijn daar tekenen van aantasting te zien?
donderdag 13 juli 2023 - 18:09
Tuinprins

Tuinprins

Bij het geheel afsterven van bomen en struiken is vaak een schimmelziekte in het spel. 'Schimmelziekte' is in deze een brede term voor aantastingen die wordt veroorzaakt door voor de mens onzichtbare levensvormen (bijv. een schimmel of een bacterie). Je kunt het een beetje vergelijken met een griep- of verkoudheidsvirus.

Bij wilgen is een bekende schimmelziekte de zgn. 'watermerkziekte'. Een bacterie zorgt voor de verstopping van de vaten in de boom/struik waardoor deze afsterven. Echter: bij watermerkziekte zie je vaak dat een of meerdere takken afsterven, zelden de hele boom op korte termijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Watermerkziekte


Wat de aantasting ook is: niet opnieuw op die plek een krulwilg neerzetten. Vaak blijven schimmelsporen van de aantasting in de grond zitten of blijven aanwezig in de omgeving en zorgen zo voor herbesmetting.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 14 juli 2023 - 05:50
WiPe

WiPe

Ik betwijfel dat dit watermerkziekte is. Dat is trouwens gene schimmel, maar een bacterie.
En wat het herplanten betreft: als je de oorzaak niet kent, en daarmee bedoel ik niet alleen de aantaster, maar ook en vooral de reden waarom de boom aangetast is, dan heeft het inderdaad geen zin om een nieuwe boom te planten. Maar dat maakt het ook lastig om een andere soort te kiezen. Infectiedruk (de aanwezigheid van een ziekteverwekker) is ook maar een deel van het verhaal. Infectiedruk kun je ook nooit helemaal tot nul verminderen. Een gezonde bodem gaat over veel meer dan alleen maar de afwezigheid van aantasters in de bodem.
zaterdag 15 juli 2023 - 11:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).