menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gleditsia Triacanthus inermis

Maya16

Maya16

Hallo,

ik overweeg om een Gleditsia Triacanthus inermis in mijn tuin te zetten, maar ik heb 2 onduidelijkheden:
- sommige sites zeggen dat deze geen doornen heeft, andere dat hij weinig doornen heeft. Wie weet hoe het zit (ik heb geen zin in doornen in de voeten).
- heeft peulen: zorgen die niet voor veel "vuiligheid" op de grond als ze afvallen?

Voor de rest iets speciaals dat ik moet weten over deze boom?

Groetjes,
Maya
zaterdag 13 januari 2024 - 22:45
Tuinprins

Tuinprins

inermis = doornloos.

De gewone vorm Gleditsia triacanthus heeft wel doornen. Om deze in je voeten te krijgen is een hele kunst. Zou alleen kunnen bij afgewaaide takken en bij personen die hun ogen in de broekzak hebben...

Er komen grote bruine gedraaide peulen aan. De mate waarin verschilt van boom tot boom, jaar tot jaar etc. Ik vind het meestal beperkt maar bij mensen die in de context van bomen spreken over 'vuiligheid' (zelfs tussen aanhalingstekens) dan ben ik meestal voorzichtig. Voor je het weet heb je met mensen van doen die zich aan 10 peulen ergeren ...

Als je op safe wilt gaan dan plant je Gleditsia triacanthus 'Sunburst' . Een doornloze cultivar die geen peulen geeft. Loopt geel uit in het voorjaar, later wordt het blad geelgroen tot lichtgroen. Is goed verkrijgbaar, ook de meerstammige variant.

Gegroet, de tuinprins
zondag 14 januari 2024 - 06:53
PeterC

PeterC

Ik vermoed dat wij die variant in onze tuin hebben staan. Onze Gleditsia loopt geel uit in het voorjaar wat later verkleurt naar groen, heeft geen doornen en geen peulen.
Dat geel uitlopen in het voorjaar is de reden waarom mijn vrouw deze boom zo graag in de tuin wilde.
zondag 14 januari 2024 - 12:43
PeterC

PeterC

Voor de rest iets speciaals dat ik moet weten over deze boom?

Het is een fraaie boom die goed groeit. Probleemloos.
zondag 14 januari 2024 - 18:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).