0 Gaat mijn Leilinde dood?
▼ Ga naar meest recente reactie
Tekst aangepast
Jess1969
Wij hebben sinds 18 jaar 2 leilindes in de tuin. Nu heeft de linker boom deze zomer heel weinig blad. Ook staat de boom los (kan hem heen en weer bewegen) 3 jaar geleden hebben wij annabel hortensias onder de leilindes geplant. Kan het zijn dat de hortensias al het water opzuigen zodat de linde niet genoeg water krijgt? Ook is de tuin iets opgehoogd waardoor de leibomen iets dieper staan. De rechter boom doet het overigens wel heel goed en staat vol in het blad.
Hopelijk weet iemand of de boom te redden is.
Dank, Jessica
vrijdag 20 september 2024 - 19:07
Jess1969
En nog een afbeelding vanaf de andere kant genomen
vrijdag 20 september 2024 - 19:10
Peterplant
Ophogen van grond bij vaststaande bomen gaat heel vaak ten koste van de bomen. Dat zal hier ook wel de oorzaak zijn.
vrijdag 20 september 2024 - 20:22
Jess1969
Zou het nog zin hebben om een deel van de grond te verwijderen rondom de boom?
vrijdag 20 september 2024 - 23:02
Leerling
Hoeveel is "iets dieper"?
Hoeveel wortels heb je beschadigd toen je die hortensia hebt geplant?
vrijdag 20 september 2024 - 23:18
Peterplant
Als de bast van de linde onder de grond verrot is, is het einde oefening.
zaterdag 21 september 2024 - 08:12
Jess1969
Bedankt voor de reacties! Ik schat dat er 20 cm aan aarde op is gekomen.
Hoe herken ik rot aan de stam? Ik zie wel een zwarte vlek maar verder geen afwijkingen.
zondag 22 september 2024 - 16:29
Tekst aangepast
WiPe
20 cm opgehoogd is veel te veel. Je kan die boom proberen te herplanten, maar de kans bestaan dat die het niet redt. Andere optie is gaten boren en opvullen met lava of ander poreus materiaal. Met wat gelukt komt die er dan nog door. Als je niks doet, betaat de kans dat de boom effectief dood gaat.
zondag 22 september 2024 - 21:36
Jess1969
Bedankt weer voor de reacties! Ik had gehoopt de aarde rondom de boom weer weg te halen iets van een circel van 2 meter doorsnee of zo. Zodat de wortels weer meer zuurstof krijgen. Maar als ik het zo lees dan heeft dat geen zin meer?
Iemand nog andere ideeën?
dinsdag 24 september 2024 - 16:51
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe