menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa verwelkingsziekte

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

hallo,In onze tuin staan 7 catalpa's in een rij met een tussenafstand van 3.5 m.Dit al 3 jaar,verleden jaar heb ik ze niet gesnoeit om een aaneenschakeling te krijgen van de bolkronen,Nu stellen wij vast dat in korte tijd één van de bomen is aangetast door de verwelkingsziekte.De ziekte beschreven in het boek van Kurt laat geen twijfel,zelfs de lichtbruine verkleuring van de takdoorsnede is te zien.
Voor ik de boom verwijder wil ik hier toch nog eens Jullie mening wat mij te doen staat.Omdat de boom past in het geheel,dus in één rij en aan iedere boom staat een verlichting die de kroon mooi doet uitkomen bij valavond,willen wij de boom houden ofwel vervangen door een nieuwe.Zéér graag jullie advies.Bedankt ,groetjes,baron.
vrijdag 22 juni 2007 - 03:28
kurt

Kurt

Beste baron,

Ja, dat is altijd moeilijk om over te adviseren. Heeft de boom er al veel van? Indien het nog maar 1 of enkele takken zijn zou ik die er proberen uit te snoeien. Niet dat dit de schimmel zal tegen houden want die komt reeds uit de bodem. Met het koudere en nattere weer van de komende week zal het zich niet zo zeer doorzetten. Je kan de boom aangieten met een systemisch fungicide (= schimmeldodend product die via de sapstroom over de hele boom wordt verspreidt), maar de kans is zeer groot dat deze Catalpa de komende jaren telkens opnieuw vanaf juni - juli meer en meer dode takken zal gaan krijgen. Toch zijn er ook al meldingen van tuinders die hun zieke bolcatalpa volledig hebben terug gesnoeid. Daarna zijn er snel veel nieuwe takken gekomen en na enkele jaren is de boom vrij gebleven van de ziekte...

De keuze blijft dus bij U.

Vele vriendelijke groeten,
Kurt Vossaert
vrijdag 22 juni 2007 - 04:11
PIRREWIET

PIRREWIET

dag baron

ik heb bij mij al 10 jaar catalpa staan na 4 jaar eentje met verwelkingsziekte is volledig afgestorven .er werdt mij aangeraden er geen op de zelfde plaats een nieuwe te planten.
toch koppig dat ik ben nieuwe gezet die groeid uistekend...
2 jaar nadien een andere boom 1/4 van de takken stierven af heb hem metteen gesnoeid en is volledig hersteld nadien geen probleem meer mee .
2 jaar geleden weer en andere volledig afgestorven nog maar eens vervangen. als er nu bij mij nog afsterven rooi ik ze allemaal en zet er dakplantaan voor in de plaats hoe mooi de catalpas ook mogen zijn.

mvg pirrewiet
vrijdag 22 juni 2007 - 05:05
Esem

Esem

baron,
3 jaar geleden heb ik het ook voor gehad met de catalpa.
Alle bladeren hingen slap, en enkele dagen waren ze bruin geworden en vielen af.
Ik dacht bij me zelf daar gaat mijn catalpa.
Maar ik ben niet zo vlug om alles uit te doen.
Ik dacht ik wacht een jaartje voor ik hem ga verwijderen.
En nu Drie jaar later staat de catalpa nog even vrolijk te groeien en bloeien.
Waarschijnlijk is het dan toch de verwelkings ziekte niet geweest.
Ik wil hier maar aangeven dat niet altijd de verwelkings ziekte is die het trieste beeld weergeeft van de verwelkte bladeren.
Dus wees niet te vlug met het omleggen van de boom
Als er volgend seizoen geen groei meer inzit kan je de boom nog altijd verwijderen.
Gr Esem
zaterdag 23 juni 2007 - 07:08
baron

Baron

Beste Kurt,Pirrewiet en Esem,

Vriendelijk bedankt voor de reactie op m'n vraag.
De gehele kroon lijkt aangetast en een gedeelte wordt bruin,de rest zal volgen denk ik,daarom ben ik van plan om de boom te snoeien en we zullen zien wat het volgend jaar wordt.
En om de gedachte dat het toch de ziekte niet is,moet ik Esem gelijk geven want enkele weken geleden heb ik langs de bomen op zo'n 30 cm. blokjes geplaatst in stabilisé om een rand te maken met het grasperk.Daarbij herinner ik me dat er enkele wortels moesten ingekort worden van die boom, mischien kan het dat zijn.

Kan ook nie laten van hier te zeggen wat voor een mooie site Esem heeft met "avondrood"
Prachtig gewoon,de tips,de foto's.Het kon ook op z'n dagboek,maar dit lezen ook veel mensen hé.

nogmaals bedankt en tot later,
groetjes,baron
zaterdag 23 juni 2007 - 23:09
PIRREWIET

PIRREWIET

dag esem

het is niet mijn bedoeling om aan baron de raad te geven om zijn catalpa te rooien.
ik bedoel dit wat er bij mij zou gebeuren als ik weer last heb van verwelkingziekte .heb er ook tot het volgend seizoen gewacht om te zien of er nog leven in zat maar bij de eerste en de derde boom was dat niet meer het geval daarom heb ik ze vervangen.
en het is ook niet dat ik de moed zo vlug opgeef als er eens iets fout ga at maar ik heb nu al 3 verschillende dikte van stammen staan en het verschil in de grootte van de kroon is ook goed te zien daar ik deze elk jaar snoei durf de jongere boom niet een jaartje over te slaan .
ik heb het resultaat ervan gezien bij mijn buurman daar was enkele jaren geleden bij een zomerstorm wel 1/3 van de kroon afgescheurd .sorry als mijn vorig antwoord verkeerd is over gekomen.

Mvg pirrewiet
zondag 24 juni 2007 - 03:12
Esem

Tekst aangepast

Esem

Nee pirrewiet,dat begrijp ik best.
Ik gaf dit ook maar mee als tip.
Misschien inpulsief handelen en dan is het later toch niet nodig geweest om het te snoeien of te rooien,daarom mijn reactie.
Als er volgend jaar geen groei inzit kan je best de alsnog boom verwijderen.
Waarschijnlijk had ik er geluk mee gehad dat de boom zich herpakt heeft.
Wie weet komt het terug en moet hij toch nog het loodje leggen.
Gr Esem,
maandag 25 juni 2007 - 21:45
WiPe

WiPe

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de boom van baron effectief aangetast is door Verticillium. Wortelschade gevlgd door afsterven van een aantal takken lijkt me meer waarschijnljk.
Het gebeurt wel vaker dat mensen een foute diagnose stellen en dan de verkeerde remedie toepassen. Dood hout wegzagen bij een boom die aangetast is door Vertticillium lost niks op ana het probleem. Als de boom zich herpakt mag je er van uit gaan dat Verticcilium niet de oorzaak is.
woensdag 27 juni 2007 - 04:13
monty

Monty

Inderdaad,

niet te vlug conclusies trekken.

Ik heb in het voorjaar van 2005 ook een vierkanten houten terras gelegd rond onze Catalpa (op ong. 1m van de stam) en heb daarbij ook enkele wortels beschadigd.

Hetzelfde jaar begonnen de bladeren van een groot aantal takken snel te verkleuren en af te vallen. Ik dacht dat de boom ook de fameuze verwelkingsziekte had.

Toch maar afgewacht en in de winter de dode takken eruit gesnoeid.
En zie,... anderhalf jaar later staat hij weer in volle glorie in de tuin.

Nu maar hopen dat mijn Catalpa door mijn optimisme volgend jaar geen slachtoffer wordt van de echte verwelkingsziekte!

Wim
woensdag 27 juni 2007 - 04:53
Simber

Simber

Hoi,

Ben nieuw op dit forum dus maar direct een vraag.

Ik heb ook een catalpa die verwelkt, er staan er wel meerdere maar net in die ene die verwelkt heb ik een nest van duiven gevonden.
Zou dit er iets mee kunnen te maken hebben, misschien door het in en uit de boom vliegen ??

Bijkomende vraag ?

Zijn er middelen om die duiven uit m'n bomen te houden.

Alvast bedankt

Simber
vrijdag 29 juni 2007 - 02:33
Adrienne

Adrienne

Simber,

Welkom op het forum.
Nu je catalpa verwelken door het in en uitvliegen van duiven
da geloof ik niet.
Ik heb 4 catalpa's staan en een hoop wilde duiven, maar nog geen verelkingziekte gehad dus ....

Nu duiven uit je bomen houden, da gaat ook niet lukken.
Hier lopen vele poezen rond, honden met heel goei stembanden,
ha ze hebben er nog geen erg in.

Ik heb bog het grootste probleem met de was die ik dikwijls opnieuw
moet doen, dus ook ik kijk uit naar iemand die er een oplossing voor heeft.

Succes !!!

zaterdag 30 juni 2007 - 07:46
WiPe

WiPe

Verticcillium is een schimmel die de wortels aantast. Daardoor sterven de takken af. Afzagen van de dode takken helpt niet om de Verticllium te bestrijden. Als je dat doet, voor esthetiche redenen, zorg dan dat je nooit in het levende hout zaagt. dara help je de boom niet mee vooruit, integendeel.
Verticillium is ene schimmel die veroorzaakt wordt door zuurstofgebrek in de bodem. Aangieten met een systemisch fungicide als Alliette doodt de schimmel, maar daarnaast moet ook het zuurstofprobleem aangepakt worden.

Redenen voor zuurstofgebrek zijn o.a. : te zware grond, te natte standplaats, bodemverdichting, te diep geplant, bomen aangeplant in verhardingen,...............

In een aantal gevallen betekent dat gewoon dat je geen Catalpa op die stanplaats kan zetten. In andere gevallen moet je de standplaats herinrichten of aanpassen.

Wortelbeschadigingen lijden ook vaak tot (gedeeltelijk) afsterven van de kruin. Niet alle taksterfte is toe te schrijven aan verwelkingsziekte
zaterdag 30 juni 2007 - 20:21
Lavendula

Lavendula

En om de gedachte dat het toch de ziekte niet is,moet ik Esem gelijk geven want enkele weken geleden heb ik langs de bomen op zo'n 30 cm. blokjes geplaatst in stabilisé om een rand te maken met het grasperk.Daarbij herinner ik me dat er enkele wortels moesten ingekort worden van die boom, mischien kan het dat zijn.

Ik heb begin april de tuin opnieuw ingericht. Mijn catalpa is blijven staan. Ik heb flink wat wortels die onder het oude terras lagen afgestoken, omdat er grond afgegraven moest worden in verband met het nieuwe terras. Het heeft de boom geen goed gedaan. Hij verliest elke dag bladeren en het onderste gedeelte van de kroon ziet niet mooi uit. Ik ga ervan uit dat de boom gewoon tijd nodig heeft om te herstellen.

groetjes,
Marianne.
zondag 1 juli 2007 - 20:46
tuindame

Tuindame

Beste WiPe e.a. kenners
Mijn rhus die dit jaar last heeft van verwelkingsziekte (ttz slechts enkele takken, de dode bladeren zijn sowieso afgevallen) stond vroeger in een grote pot. Nu denk ik eraan om die (in het najaar uiteraard)opnieuw in pot te zetten om zo de schimmel tegen te gaan. Zou dat lukken denk je, nieuwe pot, nieuwe aarde,...? 't Is een kleinere boom met een relatief klein wortelstelsel dus dat is heel goed te doen. Of moet ik hem toch eerst behandelen terwijl hij nu in volle grond staat. Hij staat naast de waterput, misschien is dat wel de oorzaak???
vrijdag 6 juli 2007 - 22:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).