Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben onze tuin aangeplant op 8 april en het heeft zeer lang geduurd eer de beukenhaag, en in mijn geval gaat het echt over Fagus, nieuwe blaadjes kreeg. Er waren al een aantal planten goed vertrokken en een tweetal weken geleden zag ik dat er verschillende planten begonnen te verkleuren van groen naar lichtbruin. Ondertussen zijn die al echt verdord precies of het is winter.
Er zijn er ook die enkel onderaan de plant blad krijgen of maar hier en daar.
Vermits er nog planten in de tuin last hebben van het overvloedige water, en dan spreek ik over de hibiscus en malva vermoed ik dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. De hibiscus staat nu in bloei en heeft wel bloemen maar al de blaadjes zijn geel geworden en afgevallen. Een kale struik dus met bovenaan bloemen, echt niet mooi hoor! Ook de malva heeft gebloemd maar is stelselmatig zijn blaadjes verloren.
Skimmia,lavendel, rozen, rudbeckia, die doen het dan weer goed maar ik heb bijvoorbeeld twee appelbomen in de tuin staan die echt op dit moment triestige exemplaren zijn. Op de ene zijn blaadjes gekomen maar blijven klein en verkrullen. Op de andere staan practisch geen blaadjes.
Wij hebben wel een zeer natte tuin vooral op de plaats waar de hibiscus en malva staan. Het is ook zware grond maar hebben alvorens te planten een goede laag veencompost gelegd en na het aanplanten zeewierkalk gestrooid. Ik dacht eerst dat beestjes de boosdoeners waren maar ik begin nu ook te denken dat het ten eerste de te natte grond en ten tweede het vrij laat aanplanten de oorzaak kunnen zijn.
Ik ben een absolute leek wat de tuin betreft en hoop dat iemand mij goede raad kan geven wat ik kan doen om mijn tuin nog te redden.
Is het misschien handig om een bodemtest te laten doen?
Alvast bedankt,
een wanhopige tuinliefhebber(voorlopig nog)
oei - da's echt niet leuk - volgens mij is de overnatte zomer (en droge lente) heir de oorzaak van in combinatie met die zware grond: in warme tijden droog en hard, in natte tijden te waterhoudend en modderig. Jonge planten worden soms ook te snel op de markt gegooid en hebben geen voldoende doorworteling om harde tijden te doorstaan. Voldoende aangeaard geweest en voorzien van compost?
Wij hebben ook een natte tuin met zware grond en al 2 keer opnieuw aangelegd na de waterhuishouding aangepakt te hebben. Dit is nu 6 jaar geleden en nu pas heeft alles zich "gezet". Heel veel compost en turf gebruikt, drainagebuizen getstoken en het water doelmatig afgeleid door zeer lichte hellingen en laagtes te voorzien, winterbedekking op de bedden, vooral drinkplanten en -bomen zoals wilg, zwarte els en zo gezet.... Het helpt echt. Nu kunnen we genieten van een goede vruchtbare grond die ons heel veel teruggeeft. Bij elke nieuwe aanplant moeten we een tweetal seizoenen wachten voor de aanplant echt lukt. Maar het lukt steeds beter.
De moed niet verliezen hoor: de aanleg herbekijken en aanpassen waar nodig. Het is natuurlijk leuker als alles direct perfect gaat maar het leven is meestal anders hé. Troost: heel West-Europa heeft nu waterlast of-overlast (gehad) - alles wat tijd geven dus.
groeten
Jean-Claude