menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kip op nest

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

hallo beste vrienden,
ik heb een kip die steeds op haar nest blijft zitten...ik heb ze al verschillende keren uit het nest gejaagd maar tekens gaat ze er weer naartoe.
Wat moet ik hiermee? (we hebben geen haan,dus kan ze niet gaan broeden)
Kan er mij iemand raad geven?
Hartelijk dank!
mvg,
Kristien
zaterdag 3 juli 2010 - 22:44
Matabish

Matabish

Ga hier eens even kijken Kristien, dan weet je al wat meer.
Je bent niet de enige met een broeds kippetje, ocharme!
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&tid=26365&hl=broedneigingen

Groetjes,
Matabish.
zondag 4 juli 2010 - 01:01
britt

Britt

Hey

Ik heb ook kort geleden een kip gehad die aan het broeden was en ik heb gewoon de plaats waar ze altijd zat tebroeden weg gedaan ; dus je kan eens proberen met temaken dat ze niet meer op die plaats kan gaan zitten , bij is het zo gelukt
zondag 4 juli 2010 - 09:06
Kristien53

Kristien53

Bedankt Matabish en Britt voor de tips!
Ik zal er eens werk van maken en hopelijk lukt het mij ook om ze van haar broeden vanaf te krijgen!
mvg,
Kristien
zondag 4 juli 2010 - 09:22
jdcoster

Jdcoster

Hoe je het ook aan pakt, Gedurende die broedse periode en nog een tijdje daarna, als de kip dan al nog niet in de rui gaat, zal ze geen eieren leggen.
Je kunt ondertussen beter van de nood een deugd maken, de kip met een legnest buiten het hok plaatsen en enkele bevruchte eieren er onder plaatsen.
Het is steeds mooi om te zien, die zorg voor de kleintjes van een trotse moederkip.
Bovendien is de opvolging verzekerd van uw kippen want kippen hebben ook het eeuwig leven niet.
Bevruchte eieren kun je altijd wel ergens kopen bij mensen die een haan bij hun toom kippen houden. De broedtijd duurt 21 dagen.
De kip van de anderen afzonderen is noodzakelijk omdat de anderen er steeds hun eieren gaan bij leggen en dan weet men bijna niet meer welke eieren men mag weg nemen. Ik plaats mijn broedse kippen steeds net buiten de ren en dat is geen enkel probleem. Ze komen slechts één maal per dag en dan nog heel kort van het nest om te eten, te drinken en zich te ontlasten en gaan er dan spontaan weer op. Ik geef ze wel wat privacy door een dakje (plaat of plank) boven het nest te plaatsen.
Eens proberen?
Vriendelijke groeten
zondag 4 juli 2010 - 11:04
cetinel

Cetinel

wil je wel kuikentjes dan geef je ze een paar bevruchte eikes zoals hierboven al gezegd,
je merkt de bevruchte eitjes met potlood(niks anders!!!)door er een dikke zwarte kruis op te tekenen,te tellen vanaf de dag dat ze onder de kip zitten:21 dagen eer ze uitkomen.
je kan de kip apart zetten,maar je kan ook gewoon een klein stukje afzetten met gaas zodat ze de rest(en vice versa)nog kan zien,in dat geval is het later veel makkelijker om ze weer samen te voegen.......of je laat ze gewoon zitten waar ze zit en neemt telkens de niet gemerkte eitjes weg.
welk ras is je kipje?(sommigen zijn nl nogal hardnekkig broeds)
wil je niet dat ze broed,dan zet je haar ergens op een kale ondergrond,zorgt dat ze geen toegang heeft tot de gelegde eikes,ze zal gewoon ter plekke blijven zitten: telkens weg pakken tot ze uiteindeijk opgeeft(kan lang duren bij sommigen!)
dus als je haar(gelijk waar) ziert zitten broeden: oppakken en ergens anders zetten,eventueel efkes achter lopen zodat ze niet direct weer gaat liggen.....
zondag 4 juli 2010 - 13:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).