voor de vogelkenners,in het bos achter onze tuin huist een familie roofvogels.....
horen deed ik ze wel vaker,en in de verte zag ik ze ook wel es rondcirkelen boven de bomen,maar vandaag zag ik ze zelf...
telkens ik de kippen voer,hoor ik ook een "jankerig" geluid uit het bos komen.
iets in de trant van pieuuww!pieuuww luid en schel...vaak enkele keren na mekaar.
ik woon hier nu tweeenhalf jaar en sindsdien had ik geen kuikentjes kunnen grootbrengen(vroeger ging dat heel vlot)dus dit jaar net voor het uitkomen de broedende kippen met eikes in een ook van boven afgesloten kleine ren gezet en nu heb ik kuikens die niet verdwijnen....
nu aast er hier wel het een en ander op kuikens: ik heb al egels gespot(een die lekker een merel aan het veroberen was met de nodige smakgeluiden)eksters en kraaien,en gisteren zag ik een rat bij de beek
de vogels die ik vandaag zag waren volgens mij een moeder met jongen??
ik hoorde als gewoonlijk weer dat klagerig geluid,maar ik zat ietsje verderop tussen de takken van een hazelaar beeje te zoeken en kijken of er al volle bijzaten(hazelnoten) door de takken was ik waarschijnlijk niet te zien,want plots werd het geluid sterker en begon het groepje boven de kippenren te cirkelen......
ik keek tussen de takken door en zag 1 toch wel grote vogel en een paar(3) kleinere...
ik zet 1 stap verder en in het zicht en het groepje verdwijnt weer...
dit sterkt me echt in mijn vermoeden dat ze kwamen "jagen"maar naar wat???
want van de grotere kippen is er nog nooit een gepakt,de kippen leken ook totaal niet onder de indruk of bang...nu denk ik toch niet dat deze vogels kippenvoer kwamen mee-eten??
kan het zijn dat ze eieren komen roven?want ik heb vaak een ei met gat in,of zelfs geen eieren,ik weet hoeveel ik er normaal ongeveer heb,maar ik moet dus verschillende keren per dag rapen wil ik geen leeg nest tegenkomen...
ik dacht aan een buizerd,maar stelen die eieren?