menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roofvogel

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

voor de vogelkenners,in het bos achter onze tuin huist een familie roofvogels.....
horen deed ik ze wel vaker,en in de verte zag ik ze ook wel es rondcirkelen boven de bomen,maar vandaag zag ik ze zelf...
telkens ik de kippen voer,hoor ik ook een "jankerig" geluid uit het bos komen.
iets in de trant van pieuuww!pieuuww luid en schel...vaak enkele keren na mekaar.
ik woon hier nu tweeenhalf jaar en sindsdien had ik geen kuikentjes kunnen grootbrengen(vroeger ging dat heel vlot)dus dit jaar net voor het uitkomen de broedende kippen met eikes in een ook van boven afgesloten kleine ren gezet en nu heb ik kuikens die niet verdwijnen....
nu aast er hier wel het een en ander op kuikens: ik heb al egels gespot(een die lekker een merel aan het veroberen was met de nodige smakgeluiden)eksters en kraaien,en gisteren zag ik een rat bij de beek
de vogels die ik vandaag zag waren volgens mij een moeder met jongen??
ik hoorde als gewoonlijk weer dat klagerig geluid,maar ik zat ietsje verderop tussen de takken van een hazelaar beeje te zoeken en kijken of er al volle bijzaten(hazelnoten) door de takken was ik waarschijnlijk niet te zien,want plots werd het geluid sterker en begon het groepje boven de kippenren te cirkelen......
ik keek tussen de takken door en zag 1 toch wel grote vogel en een paar(3) kleinere...
ik zet 1 stap verder en in het zicht en het groepje verdwijnt weer...
dit sterkt me echt in mijn vermoeden dat ze kwamen "jagen"maar naar wat???
want van de grotere kippen is er nog nooit een gepakt,de kippen leken ook totaal niet onder de indruk of bang...nu denk ik toch niet dat deze vogels kippenvoer kwamen mee-eten??
kan het zijn dat ze eieren komen roven?want ik heb vaak een ei met gat in,of zelfs geen eieren,ik weet hoeveel ik er normaal ongeveer heb,maar ik moet dus verschillende keren per dag rapen wil ik geen leeg nest tegenkomen...
ik dacht aan een buizerd,maar stelen die eieren?
zaterdag 23 juli 2011 - 23:38
Cindyke24

Cindyke24

Hier zitten we ook met een familie buizerds en de geluiden die je omschrijft en het cirkelen komen overeen, maar deze pakken geen eieren het zijn echte vleeseters bij mijn weten. Egels wel en nog een beestje maar ik ken enkel de dialect naam: fis. Het is zo'n marterachtig diertje. Ook eksters, Vlaamse gaaien, eekhoorntjes en er zijn ook kippen die ze zelf kapot pikken!

Die buizerds durven wel altijd iets meer als ze jongen hebben. Hier zie je ze ook veel meer als het die tijd van het jaar is. We hebben nu allemaal van die rood/witte linten over onze kippenwei gespannen maar anders waren we continue kippen aan't begraven. Vroeger was het heel erg toen zaten onze kippen echt in een stukje bos, nu hebben we ze verplaatst korter naar de bewoonde wereld. Maar zonder die linten kwamen ze evengoed.

Kan je geen nestjes binnen in een hok maken zodat er niet zoveel andere beestjes aan de eitjes kunnen?

Succes ermee!!
zondag 24 juli 2011 - 13:06
cetinel

Cetinel

legnest zit binnen in het hok....volgens mij zijn het de eksters en de egel die eikes roven....
zondag 24 juli 2011 - 13:40
cetinel

Cetinel

ik denk dat ik me niet al te veel zorgen moet maken om de buizerd?....
heb nog nooit een volwassen kip verloren aan een roofdier,en de buizerds zijn hier waarschijnlijk al langer dan ik....als ze kippen pakten zou ik er al meer kwijt zijn.
overal lees ik dat ze ofwel verzwakte dieren pakken,of salamanders en muizen etc...kleinere prooien dus,en soms aangereden dieren...echt een gezonde grote kip zullen ze dus hoogstwaarschijnlijk niet aanvallen,van de eieren verdacht ik hen eigenlijk niet echt,zou toch ooit een moeten zien landen of opvliegen hebben dan denk ik zo....ik heb ze overigens daarnet nog es bekeken,echt wel mooi om te zien als je met kramp in je nek naar boven tuurt en ze die cirkelvormige vluchten ziet maken.....we hebben met de jongste een tijd staan kijken daarnet.
zondag 24 juli 2011 - 17:53
Cindyke24

Cindyke24

Hier zijn de kippekes ook altijd op een bepaalde leeftijd. We doen nooit kippen weg omdat ze niet meer leggen. Ze mogen hier hun oude dag gewoon doorbrengen.

Maar de buizerd valt ze wel degelijk aan. Die begint er dan op te pikken en meestal fataal. Als 'm genoeg heeft of opgejaagd wordt laat 'm de kip zo achter. Als er niks overblijft van de kip is het een vos en als het een echt bloedbad is dan loopt er een marter. Zo hebben ze mij altijd geleerd, van generatie op generatie doorverteld. En we hebben ze hier al allemaal gehad.

Het zijn uiteindelijk wel prachtige beesten ook als ze op elkaar aan't roepen zijn is leuk om te horen.
Het is gewoon de natuur hé!

Groetjes

woensdag 27 juli 2011 - 08:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).