Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Voor het eerst in de 35jaar dat we hier wonen zien we deze kerel , of is het een dame. Me wat ik wist van prenten e fotos dacht ik aan een bonte specht maar google vertelde me dat ik ongelijk ha. Nu is het aan jullie dus , sorry voor de slechte fotokwaliteit ( van heel ver , heel haastig door een vensterraam). [afbeelding verwijderd niet-https]
Wij wonen hier op een 100-tal meter van het Merelbeeks vogelasiel en af en toe zien we wel eens zeldzamere ( terug vrijgelaten ) vogels . Spechten heb ik eigenlijk nog nooit in de buurt gezien of gehoord . Vroeger hadden we een tweede verblijf in Ursel , vlak bij het Drongengoed wat midden in de bossen lag, en daar zag ik wel eens raar vogelvolk , ooit zelfs eens een kruisbek gezien .
Deze schoonheid kwam iedere dag met zijn familie bij ons zomerhuisje heerlijk snoepen
foto is onduidelijk, achter glas, en snel moeten zijn, hij wilde niet gezien worden, zeer schuw
Mijn top prioriteit in mijn vrije tijd is fietsen. een van mijn vaste trainingen tijdens de zomermaanden is een 20 tal keer na elkaar de Tiegemberg oprijden (om hem daarna langs de andere kant weer af te dalen). In die afdaling haal je vrij gemakkelijk 60 per uur zonder trappen. Een tweetal jaar geleden zag ik plots een vogel uit het bos (dat net naast deze afdaling ligt) vliegen die ik helaas niet meer kon ontwijken. Het beestje vloog pal tegen men bracket aan, en kwam langs de andere kant in de gracht terecht. Als bij wonder kon ik mij rechthouden. Door de manier van vliegen (laag), en de grootte van de vogel dacht ik in eerste instantie aan een patrijs. Tegen dat ik ietwat bekomen was, reed ik alweer halverwege de heuvel naar de top toe. De volgende afdaling reed ik met de remmen toe, hopende de vogel nog van dienst te kunnen zijn. tegen beter weten in uiteraard. Bij God!? Een groene specht!? Maak ik mijn eerste verkeersslachtoffer (en voorlopig ook mijn laatste), dan moet het uitgerekend een beschermde diersoort zijn. Als er ooit een moment geweest is om mezelf wielerterrorist te voelen wat het wel toen.
Lentemode, ik zou het niet beter kunnen zeggen. De herkenningsroep van de groene specht is het uitlachen. Zo zeggen wij dit hier ook. Bij ons zit een koppel en als die opvliegen laten ze net een lachend geluid horen.
Wat een SCHITTERENDE plaatjes van de spechten!!!!! Vogels zijn zulke magnifieke dieren. Heerlijk, om van te genieten, de geluiden als je bezig bent in de tuin of 's winters die mooie sporen in het gras. En wat een variatie in tinten en tonen.
Wij wonen nogal landelijk en hebben 's winters vaak fazanten in de tuin die op zoek zijn naar wat eetbaars. Dat vinden ze hier dan ook in overvloed. Het geeft een schouwspel waar we uren naar kunnen kijken.
Het geslacht van de Groene specht kan je bepalen door te kijken naar de vlek op de kaak. Enkel zwart (zoals in de 2e reeks) is een vrouwtje, zit er ook centraal een rode vlek, is het een mannetje.
De overige spechten op de foto's zijn Grote bonte specht (ik denk ook die aan de voedersilo, te zien aan de "teugel"; wanneer is die foto genomen, aangezien je over een rode pet spreekt ... misschien toch Kleine), en dan een nog volwassen mannetje GBS (rode vlek op achterhoofd), en de laatste (vermoedelijk) een Kleine bonte specht. Ik twijfel een beetje met Middelste bonte specht, maar die is zeldzaam.
Zwarte specht is ook erg zeldzaam en komt enkel in grote stukken oud bos voor.