Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn 3 naaste buren, links, rechts en achter, en hun buren. Ze beschouwen onze tuin als hun tweede verblijf, ik vind dat niet erg, maar, die 3 buren hebben geen of amper borders en ik wel. Dus dan weet je al wat het probleem is.
Ik wel ze niet echt wegjagen met allerlei producten.
Zijn er planten waarvan de katten echt niet houden en die ik in de borders kan zetten op de plaatsen waar ze hun "visitekaartje" achterlaten?
Dank voor jullie raad.
Hilda
Welke planten ze niet graag hebben weet ik niet maar wel dat ze dol zijn op Nepeta (kattekruid). Dus dat moet je dan zeker niet planten in de tuin.
En een goed middel ..... zelf een kat nemen, die jaagt de andere weg.
Nu in de verkoop van het perkgoed, verkopen ze ook een plant, genaamd VERPISS DICH, Coleus canina 'Scardy Cat Plant'.
Deze ruikt niet lekker en houdt katten en konijnen weg.
Ik gebruik al "stop spray" van Aveve , maar daar storen de katten zich niet aan.
En die planten zijn eenjarigen, dus in de winter helpt dat dus ook niet.
Op verschillende plaatsen heb ik al gekruiste stokken of stukken net gelegd, maar dat krabben ze ook weg. Slimme katten hé!
In principe is iedere "stinkende" plant goed om katten te verjagen.
Je hebt ooievaarsbek, citroenmelisse, en tal van andere.
Je kan ook stekelige planten plaatsen of een grondbedekker waardoor het voor hen niet meer interessant is om hun behoefte te kunnen doen.
De beste remedie die ik ken is wijnruit, en dan liefst nog gier van wijnruit.
Wijnruit is een meerjarige mooie decoratieve plant met gele bloemen, met een sterke geur waar katten niet van houden.
Volgens meerdere Franse forums is gier van wijnruit nog efficiënter. Alleen moet je dan een jaartje wachten om voldoende plantdelen te kunnen oogsten.
De gier zou ook interessant zijn bij het verjagen van slakken, woelmuizen en -ratten en ander ongedierte.
Ook oppassen met de plant zelf, ze kan bij sommige mensen heftige reacties veroorzaken op de huid.