Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Laat mij het u even schetsen. Ik heb een voortuintje die gelegen is aan de noordkant en die tevens afdaalt. De ondergrond bestaat uit goede grond 15cm en daaronder klei.
Als het serieus regent staat het beneden onder water.
Ik heb al vanalles proberen te planten. Bodembedekkers halen het niet. Struiken heb ik ook geprobeerd. Deze die ik bovenaan plant gaan goed deze die beneden geplant worden gaan op termijn dood.
Wat moet ik doen om een mooi voortuintje te hebben zonder extreme kosten te doen.
Kan het water door de klei naar beneden zakken of blijft het op de klei staan?
Als dat het probleem is dan kun je met een grondboor een aantal gaten boren (tot door de kleilaag) en die vullen met grof materiaal zodat het water beter weg kan. Als het water niet meer blijft staan kun je weer veel meer kanten op met de beplanting.
Succes, Monique
Inderdaad ik vrees dat je drainage zal moeten voorzien hoor, vooral op het laagste deel. Ofwel plant je er oeverplanten, zoals lisdodde of zo. Of een wilgsoort, die kan ook goed tegen natte voeten. Maar dan moet je ook tijdens de zomer voldoende vochtige grond hebben.
Hortensia's zijn ook 'zuipertjes' en staan graag in de schaduw.
In mijn vorige tuin stonden ze op drassige leemgrond, en in de winter stonden er zelfs plassen.
Is het enkel an de straatkant een probleem of over het ganse stuk?
Want anders kan je de laag doorbreken aan de straatkant
Met een grondboor diepe putten boren en opvullen met grind of zand
Je kan ook een grindbed aanleggen,dus een diepe geul graven en die opvullen met grind en dan zal het water vlugger wegtrekken
Anders is een drainage het beste
Wilg is ook een waterzuiger maar waarschijnlijk veel te groot voor die plek
Dank je. Nee, bij mij is het niet aan de straatkant en het is over het ganse stuk. Ik woon eigenlijk in een oude boerderij en op die plek stond vroeger een waterput dus er is zeer veel grondwater.
Wilgen zetten ... geen idee hoeveel plaats die nodig hebben maar dat zoek ik wel op en indien mogelijk ga ik dat zeker proberen. dank je
Drainage leggen - kan je dit zelf doen ?