Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik denk dat het melde is. Wij kweken enkele meldesoorten omdat die mooi zijn, zoals de tuinmelde (Atriplex hortensis) en boomspinazie maar je hebt er al snel te veel van. Het is heel makkelijk weg te trekken waar je het niet wilt. het is eetbaar, als spinazie. Of deze meldesoort ook decoratief zal zijn, weet ik niet. je zou er een paar kunnen laten staan om dat te zien. Als je ze niet mooi vindt, haal je ze weg voordat ze in het zaad schieten.
Melde of luizenmelde, want ze kunnen ook vol zitten met de zwarte bonenluis.
Ze kunnen wel een meter hoog worden en dan vol zaad geraken, zodat je volgend jaar ook weer een tuin vol zult hebben. Het zijn wilde planten op andere plaatsen, dan in mijn tuin, want daar noem ik het onkruid.
@ Jo,
wil jij daarmee zeggen dat je de Melden ook in je groententuin houdt als groente?
ik weet dat ze eetbaar zijn maar heb je ze gewoon staan?
Is dit hetzelfde als de "brave Hendrik"?
wij hebben ze altijd veel zitten in pas ingezaaid grasland. en de schapen zijn er dol op ze laten alleen de stokjes staan.
Dit is Melde.
Melde is volgens mij Chenopodium en de Chenopodium giganteum had ik afgelopen jaar in de groentetuin staan.
Mijn vrouw plukte regelmatig de jonge blaadjes en maakte dit klaar als spinazie, was alleen lekkerder, er zat meer smaak aan.
Nee op de groentetuin komen ze wel op, maar als onkruid. Daar gaat de schoffel doorheen. Ik kan me indenken, dat je het kunt eten als spinazie, maar ik houd niet van spinazie en zeker niet als er nog meer smaak aan zit. Als kleine jongen zou en moest ik spinazie eten tegen heug en meug. Waarschijnlijk verbouw ik het daarom niet. Smaken verschillen blijkbaar.