Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hallo iedereen,
graag zou ik een insectenhotel maken,maar ik weet nog niet zo goed hoe er aan te beginnen. ik wil kost wat kost vermijden dat ik er een wespennest van maak.
zijn er mensen die ervaring hebben?
ik hoop op vele suggesties,tips,meningen enz.
Voorbije zomer hebben verschillende forumleden foto's getoond van zelfgemaakte insectenhotels. Prachtig was dat!
Ik hoop dat ze dit lezen, dan ben je zó geholpen!
Je kan ook gewoon wat plankjes en holle plantenstelen samenvoegen... de insecten zullen er blij mee zijn.
Geen gevaar voor wespen, die bouwen zelf een nest!
Je vindt er zeker een paar goede ideeën want dat bovenstaande gedrocht past misschien in een stuk verwilderde natuur,
maar toch niet in een deftige tuin!
In een blok hout of houtstammetje verschillende maten gaten boren, of een soort nestkastje zonder voorwand olstoppen met riet en bamboestokjes en je hebt een klein insektenhotel (je kan het natuurlijk ook combineren.
Als er geen grote lege ruimten inzitten hoef je niet bang te zijn voor een wespennest (want dat heeft toch behoorlijk wat ruimte nodig).
Wel maken solitaire wespen gebruik van een insektenhotel, maar dat zijn niet de gevreesde stekende geel-zwarte exemplaren.
Renate
Ik heb achteraan in onze tuin een takkenwal gemaakt. Gewoon een paar palen in de grond en opgevuld met snoeihout. Ik denk dat daar ook wel veel insecten op af gaan komen en kleine diertjes. De eerste kikker heben we alvast kunnen betrappen.