menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knolrot bij Zantedeschias

Ga naar meest recente reactie

PeterW

PeterW

Ik heb al een paar jaar last van knolrot bij Zantedeschia's. De plant begint te rotten op de grens tussen blad en knol, de plant valt dan om en de knol rot verder weg. Dit steekt alle andere Zantedschia's aan, en zo ben ik in geen tijd van al m'n planten af.
Heeft iemand hier ervaring mee, of weet wat het is en wat ik ertegen kan doen?
vrijdag 19 augustus 2011 - 17:17
Rita1960

Rita1960

geen idde.. maar ik lees wel mee..
heb een aantal knolletjes gekregen van een forumlid en ben erg benieuwd..

groetjes,

Rita
vrijdag 19 augustus 2011 - 21:01
lentemode

Lentemode

Staan ze in een pot ?
zaterdag 20 augustus 2011 - 09:47
Rita1960

Rita1960

bij mij wel en 'k houd ze vrij droog...

zaterdag 20 augustus 2011 - 21:42
lentemode

Lentemode

Hier ook in potten, Rita, en ik heb gemerkt dat ze dit jaar veel mooier bloeien dan vorig seizoen met deze natte zomer en mijn opgedreven gietbeurten.
Ik las ergens dat ze graag veel water krijgen als ze beginnen te bloeien, zonder steeds met natte voeten te staan, natuurlijk...
En 't heeft gewerkt...
Of ligt het aan andere bemesting...
Wie zal 't zeggen ?

Groetjes,
Mia
zaterdag 20 augustus 2011 - 21:53
Rita1960

Rita1960

ik had ze in het begin wel vrij nat staan.. maar mss is de standplaats ook niet je van het.. merendeel schaduw..
bemesting 1x week beetje 12-12-12.. is mss ook wel teveel
maar ja.''t is voor mij proberen..eerste jaar dat ik ze heb..
verneem nu dat ze minder worden..mss teken van de naderende herfst.
maar goed.. zal de knolletjes als de bladeren allemaal verdwenen zijn oprooien en bekijken of ze nog in goede staat zijn, dan maar weer overhouden in de winter en volgend jaar in de herkansing.. 'k vind de bloemen wel erg mooi en er zit een kleur bij die een heel mooi bontgevlekt blad heeft.

groetjes,

Rita

en al aan het vrije leven gewend??

zaterdag 20 augustus 2011 - 22:45
lentemode

Lentemode

Ja, calla's of gekleurde Zantedeschia's hebben veel licht, dus volle zon of lichte schaduw nodig om te bloeien.
In de bak die hier het meeste zonlicht vangt, zitten het grootste aantal bloeistengels. 't Zal dus wel een grote rol spelen, dat weten we voor volgend jaar...
Alhoewel, ik vind het nogal wispelturige planten...
Wat verkeerd bemest en je zit met een bos (prachtig) blad maar minder bloemen...
Rustperiode vanaf oktober, aanvankelijk nog weinig water en later helemaal geen water meer zodat ze droog in 't tuinhuis kunnen bij zo'n 5°.
Ik laat ze al een paar jaar zo afsterven, ze blijven dus de hele winter in hun potten zitten.
Om het andere jaar pot ik ze in maart op in goede verse grond.
't Is altijd zo'n blikvanger langs het tuinpad...
Peter, zitten je bakken niet te vol, want ook dat hebben ze volgens mij niet graag...

En inderdaad, het vrije leven gaat heerlijk rustig zijn gangetje !
Ik mis de collega's (de tofste) en de tieners (ook de tofste).
Het werk mis ik NIET...

Fijne zondag,
Mia

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 augustus 2011 - 13:18
Rita1960

Rita1960

die zien er veeeel beter uit dan die van mij!

groetjes,

Rita
zondag 21 augustus 2011 - 22:07
bakbeest

Bakbeest

Ik had een prachtige donkerpaarse,stond mooi in het zonnetje,met voldoende water.Maar ook volledig weggerot,dus ik dacht dat ze teveel aan water hadden gekregn,wat uiteraard kan deze natte zomer.Ik hb gister de knol er uitgehaald,het loof was al weg,en stinken die knol,en heel zacht geworden.Er zat nog een klein knolletje in die nog goed was,die heb ik maar bewaard,en de rest in de kliko gegooid.
zaterdag 3 september 2011 - 19:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).