@Batdah:
Hey Allemaal
Kan me iemand helpen met een overzichtje welke struiken en planten
zure grond nodig hebben .
gr
Hier staat nergens dat de grond verzuurd moet worden.
In
reeds zure grond heeft het, volgens mij althans, weinig tot geen zin om nog eens extra tuinturf te gaan toepassen.
Zelf schreef ik overigens reeds:
I.p.v. tuinturf kan je
op reeds zure tot neutrale grond beter compost nemen. Tuinturf is alles behalve ecologisch en dient enkel gebruikt te worden als het echt niet anders kan (In palludaria etc. bijvoorbeeld).
Humus bekom je even goed door compost en misschien zelfs nog beter!
Compost dient in deze enkel om de grond "levend" te houden en zal de zuurtegraad geenszins veranderen (al wordt in sommige publicaties beweerd dat het verzurend werkt en in andere dat het juist de grond eerder basisch maak; snappe wie snapt!?). In het geval van de Kirengeshoma dient de compost eveneens als mulchlaag om de bodem vochtig te houden wat deze plant wel aangenaam vindt. Bij mij doet die Kirengoshoma het in elk geval goed in onze zandgrond en dat zonder tuinturf.
Dat die compost regelmatig (jaarlijks) moet vervangen worden is inderdaad een feit. Door zelf compost te maken kom ik echter voor de meeste planten ruim toe. Verder is de aankoop van
goede compost ook niet zo enorm prijzig al geef ik toe dat niet alle aangekochte compost van dezelfde kwaliteit is.
Overigens na een beetje googlen vond ik het volgende:
http://www.tuinadvies.be/zuurminnende_planten.htm
Misschien is dit het perfecte compromis tussen wat jij zegt en wat ik zeg? Allebei gelijk? En nu terug vrienden?
Overigens heb ik met de "goede" eigenschappen van tuinturf geen enkele ervaring gezien ik het spul uit overtuiging nooit gebruik. Enkel in mijn palludarium met vleesetende planten is het een noodzakelijk kwaad en doet het wat het moet doen. Maar dan spreken we echt wel over een heel speciale groep binnen het plantenrijk. Deze mogen absoluut geen voedingsstoffen in hun bodem hebben. Tuinplanten doen meestal niet zo moeilijk.
Groeten,
Pol