menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak stinkt

Ga naar meest recente reactie

jmanders

Jmanders

Hallo luitjes,
Ik heb sinds kort een compostbak nadat ik mijn tuin fors heb uitgebreid. Het is een compostbak die uit 2 gedeelten bestaat. Momenteel gebruik ik alleen het ene gedeelte en zodra dat vol is, schep ik het om naar de andere kant. Hij bestaat uit planken met een afstand van enkele centimeters, gaas aan de binnenkant en een deksel wat altijd op een kier staat. In deze tijd van het jaar komt er voornamelijk maaigras in. En af en toe wat blad van b.v. de rododendrons. De bakt stinkt enorm tijdens warme dagen met vers gras. Ik schep het elke dag om. Ik heb ook gelezen dat ik kalk en beendermeel moet toevoegen. Composteert het dan beter / sneller en stikt het daardoor minder? Ik hoor graag jullie meningen / tips.
Jan, Deurne NL.
dinsdag 11 september 2012 - 23:01
Plantadvies

Plantadvies

Als de laag van het gemaaise gras te dik is, gaat het stikken en stinken. Dunne lagen zijn prima. Verder verteren de rodo`s bladeren wel erg langzaam. Een compost gemaakt alleen van gras en uw bladeren gaan stinken. Zorg voor variatie. Kijk eens op onderstaande link voor veel info.

http://www.moestuintips.nl/bodem_en_bemesting/compost.php

Plantadvies
woensdag 12 september 2012 - 08:03
minouke

Minouke

ik smijt het teveel aan gras op een hoop bij de kippen samen met een deel van de paardenmest en wordt door de kippen goed verwerkt, zij plezier ermee en ik ook.
En als het goed verteerd is gebruik ik dat dan om tussen de struiken en planten te strooien.
We hebben zo een hoek afgemaakt met een kastanjehouten omheining om het maaisel toch bijeen te houden want anders ligt gans het kippenren vol.

Je hebt er wel plaats voor nodig.
woensdag 12 september 2012 - 14:37
Esem

Esem

Je moet voor één ding zorgen,en dat is dat je net zoveel gazonmaaisel mengt met bladeren,zo zal je grasmaaisel nooit gaan ruiken.

Ik composteer al meer de 25 jaar en nog nooit heb ik problemen gehad met composteren.
Een goed opgezetten composthoop zal nooit gaan ruiken(stinken).

Neem alleen goed in acht dat je alles goed mengt voor
je het in de composthoop verwerkt.
Grof materiaal mengen met fijn.

Gr E.
woensdag 12 september 2012 - 16:13
Pieter2

Pieter2

Zoals Esem zegt, grasmaaisel en bladeren zijn ideaal voor fijne compost te maken. Op een half jaartje heb je reeds compost die je kan gebruiken. Verhouding stikstof-koolstof (50-50%) is belangrijk.
woensdag 12 september 2012 - 21:59
minouke

Minouke

Ideaal dat wel maar meestal is het gras bij veel tuinders qua hoeveelheid veel groter.
Ik zou bv. al een serieus bos moeten hebben om genoeg blad te krijgen.
donderdag 13 september 2012 - 13:53
Esem

Esem

Je kan ook als je plaats hebt ,het gazonmaaisel laten drogen, en daarna beetje bij beetje het gedroogd gazonmaaisel onder de compost verwerken,zo zal het gazonmaaisel nooit of te nimmer gaan geuren(stinken).

Je maakt er als het ware eerst hooi van.

Gr Eddy,
donderdag 13 september 2012 - 16:48
minouke

Minouke

dat zou ook een oplossing zijn

gr
Chantal
vrijdag 14 september 2012 - 14:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).