Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo luitjes,
Ik heb sinds kort een compostbak nadat ik mijn tuin fors heb uitgebreid. Het is een compostbak die uit 2 gedeelten bestaat. Momenteel gebruik ik alleen het ene gedeelte en zodra dat vol is, schep ik het om naar de andere kant. Hij bestaat uit planken met een afstand van enkele centimeters, gaas aan de binnenkant en een deksel wat altijd op een kier staat. In deze tijd van het jaar komt er voornamelijk maaigras in. En af en toe wat blad van b.v. de rododendrons. De bakt stinkt enorm tijdens warme dagen met vers gras. Ik schep het elke dag om. Ik heb ook gelezen dat ik kalk en beendermeel moet toevoegen. Composteert het dan beter / sneller en stikt het daardoor minder? Ik hoor graag jullie meningen / tips.
Jan, Deurne NL.
Als de laag van het gemaaise gras te dik is, gaat het stikken en stinken. Dunne lagen zijn prima. Verder verteren de rodo`s bladeren wel erg langzaam. Een compost gemaakt alleen van gras en uw bladeren gaan stinken. Zorg voor variatie. Kijk eens op onderstaande link voor veel info.
ik smijt het teveel aan gras op een hoop bij de kippen samen met een deel van de paardenmest en wordt door de kippen goed verwerkt, zij plezier ermee en ik ook.
En als het goed verteerd is gebruik ik dat dan om tussen de struiken en planten te strooien.
We hebben zo een hoek afgemaakt met een kastanjehouten omheining om het maaisel toch bijeen te houden want anders ligt gans het kippenren vol.
Zoals Esem zegt, grasmaaisel en bladeren zijn ideaal voor fijne compost te maken. Op een half jaartje heb je reeds compost die je kan gebruiken. Verhouding stikstof-koolstof (50-50%) is belangrijk.
Ideaal dat wel maar meestal is het gras bij veel tuinders qua hoeveelheid veel groter.
Ik zou bv. al een serieus bos moeten hebben om genoeg blad te krijgen.
Je kan ook als je plaats hebt ,het gazonmaaisel laten drogen, en daarna beetje bij beetje het gedroogd gazonmaaisel onder de compost verwerken,zo zal het gazonmaaisel nooit of te nimmer gaan geuren(stinken).