menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sapstroom

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

Hoi,

Ben toch wel heel benieuwd waarom bijv. de winterjasmijn en de toverhazelaar wel "leven", met volop bloesem in de winterperiode en bij het overgrote deel van de andere planten in de tuin de sapstromen nu wel stil liggen ? Bestuiving bij deze planten kan dus volgens mij ook alleen plaatsvinden door de wind want de bijen etc. zijn met winterreces.
Wat maakt het dus dat enkele planten juist nu bloeien ?

Waar wordt dat verschil in wel en geen sapstromen in deze koude periode door bepaald bij de diverse planten en geven sommige planten gewoon bloesem ?

Het intigreert mij mateloos.

Tuinboertje
zaterdag 19 januari 2013 - 15:18
Plantadvies

Plantadvies

Alleen tijdens strenge winters zullen bijen in hun schuilplaats blijven. Soms wel drie maanden. Is het echter een zachte winter zolals de voorgaande weken, zullen zij hun schuilplaats echt wel verlaten. Bovendien scheelt dat darmproblemen als zij hun schuilplaats kunnen verlaten. Ze hoeven hun ontlasting dan niet op te houden. Sommige planten bevatten stoffen die het sap niet doet bevriezen. Sommige planten denken ook bij een zachte winter dat de strenge winter voorbij is en beginnen dan te bloeien en te groeien.

Plantadvies
zaterdag 19 januari 2013 - 15:37
Pieter2

Pieter2

Dat is evolutie. Heeft de winterbloeiende plant voordeel in zijn oorspronkelijk gebied als die bloeit wanneer de andere niet bloeien...?

Bij ons, vanaf +- 8
zaterdag 19 januari 2013 - 15:55
annis

Annis

De winterjasmijn komt oorspronkelijk uit China en komt daar wel tot zaadvorming, bij ons niet of zeer zelden. De winterjasmijn wordt hier vermeerderd door stekken of afleggen.
De Hamamelis wordt door medewerking van de wind bestoven.
Annis
zaterdag 19 januari 2013 - 16:12
RdB

RdB

Veel planten die door de wind bestoven worden bloeien juist in winter / voorjaar. Dan zijner geen bladeren aan de plant en kan de wind er dus goed bij. Tot de eerste die bloeien behoren Els en Hazelaar. Hier een foto van het vrouwelijke bloempje van de Hazelaar (de mannelijke katjes kent iedereen wel). Ze bloeien al sinds december.

Ruud

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 19 januari 2013 - 18:44
Pieter2

Pieter2

Daar is dus de reden.


zaterdag 19 januari 2013 - 20:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).