Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,ik heb volgende vraag:
ik ben een gedeelte van mijn tuin aan het voorbereiden om in het najaar
laagstam fruitbomen te planten, appel, peer, kers en pruim.
De grond is echter heel zwaar en nat en zuur(is laag gelegen)
Ik ben van plan om de grond goed te drenneren met kiezel.
Mijn vraag :
1) is het aan te raden om de zware zwarte grond, te mengen met een beetje gewone gele zand?
2)Is het aan te raden om een paar zakken kalk te gebruiken?
Graag vrijblijvend advies aub.
Mvgv Sela
Volgens mij heeft dat allemaal geen zin tenzij je het hele gebied gaat onder handen nemen. Beter is het om planten te kiezen die beter aangepast zijn aan de zware, natte en zure omstandigheden. Alle extra werk dat je er nu in steekt levert later enkel frustraties op.
Beste Pol,
bedankt voor uw advies.
Wat ik van plan was om te doen is dit: ik zou in het midden van de tuin een strook
willen
bewerken van +/- 20mx15m, in het midden, waar verleden jaar een vijver was,
zou ik willen drenneren met kiezel(+/-2mx3m en 50cm diep) en dan zou ik onder de de 8 a 10 kleinstammen extra drenneren met onder kanaaltjes tot aan het grotere
dreinnage gat &eventueel mengen met wat reinzand.
Volgens mij zou dat toch moeten helpen.
De rest van de grond er voor en er achter is geen probleem, want daar ligt gras en die is altijd mooi groen en aangezien het een grote tuin is(+/-16 aren) zie ik het niet zitten om alles te doen.
Wat is uw mening?
Nogmaals bedankt en groetjes,
Ales G
misschien moet eens even googlen naar regionaal landschap van jou regio
en eens contact opnemen met deze mensen die weten meestal wel welke soorten het beste in u streek gaan en passen en eventueel komen zijn ook aanplanten (enige nadeel is wel dat het meestal hoogstam is) maar luisteren koan nu eenmaal geen kwaad he