menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zo ontstaat burenruzie....

Ga naar meest recente reactie

chattrientje

Chattrientje

We hebben een heel grote boom staan in onze tuin. Die verliest natuurlijk blaadjes en takken. En die belanden ook in de tuin van onze buren. Vorig jaar waren ze alle blaadjes met de bladblazer terug in onze tuin aan het blazen (net wnr we klaar waren met harken). Als ze een takje vinden in hun tuin, gooien ze die gewoon maar over, zonder gêne... Het is onze boom, dus ons afval? Als iedereen zo begint, hoe eindigt dit dan? Wat denken jullie hierover?
vrijdag 5 september 2014 - 13:45
minouke

Minouke

.... dat je belachelijke buren hebt

vrijdag 5 september 2014 - 13:53
satomi

Satomi

In Nederland is het bij wet verboden om afval over de schutting te gooien, ook al komt die van uw eigen boom af (volgens Mr. Visser). Hoe dat in België is geregeld weet ik niet, maar dat zou ik wel navragen als ik u was.
vrijdag 5 september 2014 - 15:39
sirius

Sirius

Veldwetboek raadplegen. Ik dacht dat je verantwoordelijk was voor de "last" van je eigen beplantingen en dat je dan daarmee ook je buur geen overlast mag aandoen of bezorgen. Ik denk dat als je buur grondig de pest in krijgt, dat hij dan een gerechtelijke aanvraag tot kapping van je boom kan afdwingen. zeker als de boom op een "illegale" afstand van de scheiding staat. Maar dat is idd geen goede manier om goede buren te worden/blijven.
vrijdag 5 september 2014 - 15:43
Tuinman65

Tuinman65

Die kapping kan hij alleen maar PROBEREN af te dwingen als hij op minder dan 2 meter van de perceelgrens staat en dan nog gelden er soms verkavelingsvoorschriften waar dat wel mag, zelfs op de grens.
En hoe lang staat die boom daar?
Geen enkele buur heeft het recht de bladeren of wat dan ook, afkomstig van die boom, terug te blazen of te storten.
En ja, zoals Chantal al schreef, belachelijke buren en meestal heeft dat te maken met jaloezie.
Een mooier huis of tuin. Zij kunnen een tuinman betalen, wij niet en noem maar op.
Ik zou er een boek over kunnen schrijven
Leo
vrijdag 5 september 2014 - 22:23
chattrientje

Chattrientje

boom staat reglementair, is een heel hoge boom Linde van +-100 jaar oud. Ik dacht bij aankoop van ons huis dat ze zeiden dat hij beschermd is ofzo...
vrijdag 5 september 2014 - 22:28
Tuinman65

Tuinman65

Dan heeft hij geen enkel verhaal en ik zou er de wijkagent bij halen.
Leo
vrijdag 5 september 2014 - 22:34
Plantadvies

Plantadvies

Nee geen wijkagent, want zegt alleen maar foei. De hele heksenketel wordt dan verder opgeblazen. Hou de eer aan jullie zelf en verlaag je nooit tot een niveau om terug te gooien te schelden of iets dergelijks. Opruimen wat ze erin gooien en mondje dicht. Scheelt een hoop energie.

Succes.
zaterdag 6 september 2014 - 09:42
chattrientje

Chattrientje

ja heb geen zin in zo'n gedoe, maar wil mij ook niet laten doen. Vind het enorm laag van hen.
Moest het nu een enorme tak zijn die uit de boom waait ja...maar zo'n piepkleine takjes pffff.
In onze voortuin hebben we klimop staan. Er groeide een takje naar hun kant toe, buurvrouw knipt het af en smijt het gewoon op onze oprit. Ik ontzie de herfst...
zaterdag 6 september 2014 - 10:25
pplakke

Pplakke

zo erg zou ik dat niet vinden.
veel kans dat bij de eerste wind.
het blad vanzelf weer naar de buren waait
en met een boom weet je dat je na wind soms moet takjes rapen.
dat takje extra zal het verschil dan wel niet maken.
weet ook dat het vanzelf vergaat je hoeft het niet weg te nemen.
een tuin vol bomen kost minder werk
want is donker =minder onkruid = geen blad opkuisen vergaat vanzelf.
een tuin naast een tuin met veel bomen zonder bomen = extra veel werk .
maar niemand belet die buur ook bomen te plante als hij ook minder werk wil.
zaterdag 6 september 2014 - 11:45
Wannus

Wannus

Voor de tijd dat we hier leven en dan nog zulke buren treffen is natuurlijk
heel jammer . Burenruzies , ze zijn er . Maar blaadjes terugblazen vind ik
nu wel zeer kinderachtig en ook belachelijk.
Ik heb deze voormiddag een aperitief gedronken met mijn buren ,
is dat niet prettiger op die manier leven . Buren die moeilijk doen ,
ik begrijp dat niet ???.
zaterdag 6 september 2014 - 13:06
jdcoster

Jdcoster

Ik leef met u mee want ik heb ook zulk een buurvrouw die al een paar keer de wijkagent bij mij liet langs komen omdat zij vindt dat mijn bomen te groot zijn. In haar tuin staan er een paar struikjes zoals Ribes, die ze dan in bolletjes knipt van 40 à 50 cm hoogte ... . Voor de rest wordt de hele oppervlakte ieder jaar een paar keren doodgespoten.
Ik negeer haar boze blikken en tracht wat aan de andere kant van de tuin te gaan werken of zitten als ze buiten is. Verder breng ik de zakken bladeren, van mijn bomen, maar ook van de straatbomen, die ze over de afsluiting gooit, gelaten naar het containerpark. Composteren is niet mogelijk want ze zitten vol grint van haar oprit.
Uw buren en die van mij, kunnen u zoals eerder gezegd, volgens het veldwetboek hierin niets maken maar het is niet aangenaam.

Gelukkig zijn er ook nog andere buren. Mijn andere buurvrouw opent en sluit mijn serre als we op reis zijn en geeft mijn kippen water. Ze deelt met ons haar fruitoverschotten
Ik nodig haar dan wel eens uit als er hier een feestje is. Ik slacht haar kippen, scheer haar haag en ik kuis haar dakgoten. Dat is pas een aangename buur.
woensdag 10 september 2014 - 14:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).