Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Soms vind ik bij het wieden lange (40cm en meer) slierten in de grond die heel hard lijken op dunne, ronde, donkerbruine schoenveters.
Er groeit daar ook kweek (Elytriga repens). Zouden die 'veters', restanten van wortels kunnen zijn die bij het wieden van kweek in de bodem zijn blijven zitten?
(Ik weet dat kweek witte wortels heeft, maar misschien worden ze bruin wanneer ze afsterven?)
Ieder klein stukje kweekgras dat achter blijft vormt een nieuw plantje, het sterft niet af. TENZIJ de grond zeer lang extreem droog is (maar de wortels van kweekgras zijn zeer taai en kunnen zich na droogte regenereren).
Heb jij - of iemand anders - een idee wat het wel kan zijn?
Het lijken me wel iets plantaardigs, maar ik heb aan de uiteinden nog nooit een plant gevonden.
Nee, heermoes en haagwinde groeien hier niet. Gelukkig maar.
Met haagwinde heb ik geen ervaring.
Heermoes groeide in onze vorige tuin. Die wortels zijn dikker, lopen smal uit naar het einde, en groeien vertikaal.
Deze wortels lopen meer horizontaal, zoals die van kweek, vandaar dat ik me afvroeg of het daar wat mee te maken kon hebben.
Ik ben nu echt wel zeker dat het om verdroogde wortels van Elytriga repens gaat.
Een paar dagen gelden zag ik 's avonds, na een dagje wieden, nog een stukje wortel boven de grond uitsteken. Ik trok het uit en legde het aan de kant en vergat het even. Twee warme en droge dagen later zag dat er net zo uit als de 'veters' die ik hier wel meer vind.
Voor twijfelaars lijkt me dit een makkelijk te herhalen experimentje.
Tuinprins heeft waarschijnlijk gelijk dat achtergebleven stukjes wortel van kweekgras nieuwe plantjes vormen, tenzij de grond extreem droog is. Dat zal wel de reden zijn waarom het hier een constant gevecht is om het weg - of ten minste onder controle - te krijgen.
Maar het is hier droge zandgrond. Momenteel is de bovenste 7 tot 10 cm gewoon poeder.
Nog geen regen van betekenis in zicht.
Dat is een interessante site en een goed artikel, Marcel.
Misschien probeer ik het gras eens te groeien in een potje voor onze binnenpoes, want die is niet zo gek van het kattegras dat ze nu krijgt.
Mocht je ooit een portie kweekgras willen, kom dan gerust langs. Je mag oogsten van de composthoop (momenteel minstens 1m3 direct leverbaar), als je ook minstens een half uurtje mee oogst uit de grond (andere plantjes die daar groeien dan wel zo weinig mogelijk beschadigen). Hoe meer hoe liever.
Hoi Leerling,
onze moestuin staat op een stuk grond van 22 are, waarvan ongeveer de helft "beteeld" en de andere helft "wild".
Dus kweek, akkermunt, braambes, boerenwormkruid, smeerwortel, en andere wilde kruiden in overvloed.
Ik breng dagelijks toch een aantal minuutjes (om niet te zeggen uren - afhankelijk van het seizoen) door op sites die me wegwijs maken in eetbare of nuttige kruiden.
Gieren, afkooksels, thees, enz... zijn zeer interessante studie-onderwerpen.
Ik heb m'n leeftijd (niet) mee en weet dus wel een oplossing te appreciëren om me van m'n gezwollen prostaat te bevrijden.
Daarnaast is iedere helpende hand welkom