menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heimwee of zo

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Beste allemaal,

Ik ben vorig jaar lid geworden. Wij hadden toen een tuin die echt heel groot was. Ik heb in die tuin het tuiniervirus gekregen en heb echt mijn vingers tot op het bot stuk gewerkt en van iedere minuut genoten. Veel mensen die langs liepen kwamen zeggen wat een prachtige tuin we hadden. Wij zijn nu verhuisd ( bij de verkoop werd de tuin ook meegenomen als pluspunt) en hebben nu een heel klein tuintje. Het geeft niet want ik ga hier ook van genieten.
De verhuis etc. heeft heel veel goede kanten (wonen is niet een tuin alleen he'?) Maar als ik naar foto's van de oude tuin kijk ga ik heel vaak huilen van de heimwee. Heeft iemand van jullie ook al eens zo iets meegemaakt? Ik kan het ook niet uitstaan als onze buren nu zeggen "ja fijne tuin heb je he', wel veel werk hoor zo'n tuin" Ik denk dan "je moest eens weten". Het is dan net als of zij de enige zijn die ooit een tuin hebben bewerkt of zo. En dan komen ze een plantje brengen en uitleggen wat het is (als of ik ............. ben) Oh wat haat ik dit, terwijl die mensen het w.s. toch goed bedoelen.

Enfin, ik heb gewoon heimwee.

groeten, cornelia
donderdag 21 februari 2008 - 17:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja, ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om plotseling een kleine tuin te hebben. Dat zal wel een tijdje duren voordat je daar aan gewend bent. Maar misschien biedt je nieuwe tuin wel een extra uitdaging: in minder ruimte iets maken dat net zo mooi is en waar mensen ook bij stil gaan staan. Dan kun je hopelijk nog heel veel met je tuinvirus doen! Sterkte en succes, Martje
donderdag 21 februari 2008 - 18:15
LauraK

LauraK

Hallo Cornelia,

Ja natuurlijk is het goed voor te stellen dat je je grote tuin mist, zeker als tuinieren je hobby is.
Maar ook van een kleine tuin kan je je eigen paradijsje maken, waar je graag in vertoeft, en
waar andere mensen bewonderend naar zullen kijken. En als mensen je een plantje komen
brengen, zal dat zeker lief bedoeld zijn, als een soort van welkom, of om te bevestigen dat ze
weten dat jij zo dol op planten en tuinieren bent. Als het nu weer mooier weer wordt, en je
weer volop in de tuin aan de slag kan gaan, zal de nieuwe tuin ook vast wel een warm plekje
in je hart veroveren. Ik wens je alvast veel tuinplezier toe in je nieuwe tuin(tje)!

Groeten van Laura.
donderdag 21 februari 2008 - 20:17
yeline

Yeline

Hallo Cornelia,

Een kleine tuin kan je ook zeer boeiend maken, door veel planten in potten te zetten



[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 februari 2008 - 21:16
pk

Pk

War is er nu per definitie groot of klein...als je het maar leuk vindt om te doen. Wij hebben een oppervlakte van 300m² die eerst nog moet afgegraven worden eer ik kan beginnen. Toen ik jong was hadden wij vroeger wel een tuintje maar daar gebeurde niet veel in. Het is pas nu (16 jaar later) dat ik eindelijk mijn tuin heb. Mijn schoonma vindt dat véél te groot (als het aan haar lag zou ze overal terras laten aanleggen). Mijn ventje vindt het allemaal ok, maar zou toch graag een plan laten maken via tuinarchitect. Maar weet je wat....ik doe mijn goesting, elk plantje,boom en bloem die erin komt zal ik gekozen hebben, de bloemen zal ik gezaaid en geplant hebben, het ontwerp zal ik gemaakt hebben....en dit samen met jullie raad op dit fantastische forum!

Wat ik maar wil zeggen...het maakt niet uit wat een ander denkt of zegt...hier op dit forum krijg je steun van mensen die van tuinieren echt hun passie gemaakt hebben, of je nu een echte kenner bent of leek, een grote tuin hebt of niet...je liefde voor de tuin (groot of klein) dat is het belangrijkste, en geniet daarvan!

Groetjes,Anne
vrijdag 22 februari 2008 - 09:08
Sandy

Sandy

hi cornelia,
ja hoor, ik ken dat probleem... ooit hadden we een mooi groot huis met een grote tuin, niet volledig in orde, maar ik had plannen in overvloed en elk jaar maakte ik één stukje daarvan in orde. Maaaar, het lag vlak naast de autostrade en manlief kon er niet tegen. Dus de boel verkocht, maar sindsdien mis ik die mooie tuin waar ik elk stukje zelf gemaakt had nog steeds, de mooie rododendrontuin, de fruitbomen, ... en sinds ik kinderen heb mis ik het nog harder, dan denk ik, dat hadden we kunnen maken of zo hadden we dat kunnen zetten. Vreselijk hoor, maar goed, nu hebben we opnieuw een tuin(tje) en probeer ik hier opnieuw stukje bij beetje het fijn mooi in te richten. Jaar na jaar, en dat is ook leuk !!! Ik geniet er ook van.

groetjes
Sandra
vrijdag 22 februari 2008 - 20:45
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Wat is dat allemaal erg lief van jullie om Cornelia en Sandy een hart onder de riem te steken.
Het verwarmt mijn hartje, we leven hier echt met elkaar mee en proberen elkaar te begrijpen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik kan niet spreken uit ondervinding ( maar ik draag jullie toch ook een warm hartje toe ) ik heb tot over 2 jaar nooit geen tuintje gehad en ik ben allang blij dat ik er nu eentje heb , al is het maar 5 op 8 , maar ik kan toch genieten van het zonnetje en een beetje groen en als ik meer wil , ga ik gewoon genieten van iemand anders zijn werk

:0261
vrijdag 22 februari 2008 - 21:05
sylvain

Sylvain

Cornelia ik heb ook een tuin maar geen al te groote tuin maar er zijn momenten in het leven dat ge moet kiezen en zo een moment is bij mij dichter als ik dacht daar het elk jaar maar moeilijker word om de tuin in zijn goeie ornaat te krijgen.
Mijn vrouwtje neemt veel van de arbeid van mij over en dat is op deze moment het geluk anders was ik mischien ook al weg uit mijn lieve en plezante tuin.
Maar als ik uw relaas hoor dan gaan we noch maar een paar jaar een beetje afzien.
Maar nu Cornelia heb je wel veel tijd om naar de andere tuinen gaan te kijken mischien is dat en pluspunt of niet groetjes en ik leef met je mee dag

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 februari 2008 - 21:29
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Beste Cornelia,

Niet alle mensen zijn even slim oke, laat ze toch !!!
Natuurlijk heb je heimwee naar je grote tuin.
Maar van een kleintje kan je evenzeer genieten.
Denk maar zooo, alle liefde die je in je tuintje steekt, krijg je dubbel en dik terug.
Niks is zo dankbaar als dat kleine zaadje dat door jou liefde een prachtige bloem wordt.
Ja toch !!!
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 22 februari 2008 - 21:46
cornelia

Cornelia

Lieve mensen allemaal,

Natuurlijk is ieder stukje groen een kadootje. Ik heb heel veel steun uit jullie stukjes gehaald.

Ik heb de buren uitgenodigd op de koffie en ze een helebooel foto's laten zien van de oude tuin, ik heb ze laten zien dat ik aan het zaaien ben etc. etc. Daarna kregen we gewoon een gesprek als tuinliefhebbers onder elkaar.

Ik heb me de volgende dag getrakteerd op 2 prachtige potten en 2 prachtige planten en ben er gewoon aan begonnen. Ik heb nu weer inspiratie en zie weer dingen die ik kan gaan doen (ook hier kan ik me vies maken, ha)

We wonen op een prachtige plek, eigenlijk is heel onze omgeving 1 grote tuin, dus ik moet eigenlijk niet zo ondankbaar zijn.

Ik zal altijd blijven denken aan de oude tuin maar ik ga een paar foto's inlijsten en ik ga er een paar plaatsen (en er over schrijven) op mijn blog en ik ga er verder vrede mee hebben.

Bedankt voor alle lieve reacties en tot ziens verder op het forum.

groeten, cornelia
zaterdag 23 februari 2008 - 21:46
Matabish

Matabish

Zó moet dat Cornelia!! Fijn dat je je herpakt hebt!
Nu met volle moed er tegenaan en je zal zien dat je plantjes je ervoor zullen belonen!
Met de liefde die jíj in je [afbeelding verwijderd niet-https] steekt zal het vast een juweeltje worden!!

Héél-nieuwsgierig-naar-de-eerste-foto's groetjes,

Matabish.
zaterdag 23 februari 2008 - 23:07
Kent

Kent

Heimwee naar een tuin - het kan zeker Cornelia
Ook ik kocht ben een dik jaar geleden een ander huis met een tuin , maar ik mis mijn vorige tuin nog altijd , ook ik had er zer veel werk ingestoken en ik vond het verschrikkelijk dat ik die moest achterlaten . Heel veel planten heb ik meegebracht van ginder - ze staan allemaal nog in kuip of ergens ingezet - het zal ons wel lukken Cornelia om onze huidige tuintjes ook mooi en gezellig te maken .
Het voorjaar begint dus kan je weldra in je nieuwe tuin beginnen - heel veel succes ermee

GR Rita
zondag 24 februari 2008 - 12:59
Adrienne

Adrienne

Voila, zo moet het, er lekker in vliegen.
En nadien heeerlijk genieten, want ook dat mogen we zeker niet vergeten hé
woensdag 27 februari 2008 - 11:06
Karintje

Karintje

Hoi Cornelia,

Fijn te lezen hoe je voor jezelf een oplossing gezocht hebt mede door de "adviezen" hier op het forum, heel tof!!!

Kan me best voorstellen dat je heimwee hebt naar je vorige tuin, maar soms moet een mens keuzes maken en de voor- en nadelen erbij nemen

Geniet van je potten en planten en van je "kleinere" tuintje en hang de foto's op een mooi plekje, want tenslotte blijft die "grote" tuin toch altijd in je hart, die draag je mee je verdere leven lang!

Grtz,
Karin
woensdag 27 februari 2008 - 13:09
an

An

hoi cornelia
wat jij zegt ken ik ook,ik had bij mij vorige huis ook zo'n mooi tuintje was iets groter dan ik nu heb,was een andere vorm. L vormig en nu is ie vierkant naar rechthoekig toe 5 bij 7 meter.
werk met plezier nu aan deze tuin maar toch krijg ik hem maar niet zo mooi als die andere tuin
wij zijn daar weg gegaan om dat het huis zelf slecht was ,te vochtig en te klein.
moet nog steeds mijn poren hier vinden en daar heb ik nog steeds moeite mee
en heel raar ben ik toch blij met deze tuin maar ik kan nog niet na 9 jaar mij thuis voelen in deze tuin
en toch voel ik me hier ook thuis,maar het is anders

ik wens jou heel veel sterkte met je tuin en maak er wat moois van en laat ons ook maar mee genieten d.m.v foto's
donderdag 28 februari 2008 - 10:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).