menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Enorme Hagelbui

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

De liefhebberij heeft een hele grote deuk opgelopen door een enorme hagelbui deze middag. Van de gewassen op de groentetuin is niks meer over. Zie enkele foto's op mijn blog. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Maar er zijn ergere zaken. Dit is slechts een liefhebberij.
zondag 22 juni 2008 - 23:12
andre

Andre

jo

Dit is niet prettig, de natuur kan mooi maar ook wreed zijn.

Andre
zondag 22 juni 2008 - 23:37
Spuddy

Spuddy

Dat is wel jammer en zonde maar met de natuur weet je nooit he. Wij hebben hier vorige week ook een hagelbui gehad, weliswaar met minder schade als bij jou. Vele bladeren zijn doorboord met gaten of gewoon afgerukt.
maandag 23 juni 2008 - 00:02
Tine

Tine

Wat jammer van je ananaskers Jo. Geef je de planten nog een herkansing og trek je ze uit de grond? Mijn planten zijn nog lang niet zo groot. Wij hebben gelukkig alleen een enorme stortbui en heel veel wind gehad maar gelukkig geen hagel. Even duimen dat dat ons niet overkomt.

Tine
maandag 23 juni 2008 - 00:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Zo dadelijk ga ik de tuinboontjes plukken, di er nog over zijn. Ze zouden nog een week moeten staan. Ook de koolrabi zou nog 3 dagen nodig hebben, maar daar komt nog wel iets vanaf.
Maar van de tomaten, late aardappels, wortels, uien, ananaskerskers, tomatillo's, komt niks meer terecht. De vroege aardappels waren ook bijna goed en die hebben inde grond niet veel geleden.
De gewassen stonden er gistermorgen nog prachtig bij. Nu is het een triest gezicht. Hagelstenen zo groot als golfballen. Met de auto reed ik vanaf Lochem de bui in Borculo in. Het ging van zware regen ineens over in een ijsgordijn en moest de auto aan de kant zetten. Het was nog de goede kant van de bui. Aan de Haarlose kant, waar ook het volkstuinen complex ligt was het nog heviger. De gewassen op het hele complex liggen plat op de steeltjes na.
maandag 23 juni 2008 - 07:46
Tine

Tine

Wat een pech. Je zou haast wensen dat dit veel vroeger in het jaar zou gebeuren zodat je nog een tweede keer kunt beplanten. Nu zal het, denk ik, wel te laat zijn.

Tine
maandag 23 juni 2008 - 09:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Gelukkig heb ik achter het huis nog bonen te kiemen staan in een soort kasje en die hebben niks meegekregen en ook de preiplanten staann achter het huis een beetje beschut en die kan ik nog uitplanten. Broccoli en boerenkool staan onder de vitrage te kiemen en dat is ook goed gegaan. Dat was dus bedoeld voor het 2e gewas dit seizoen, maar zal nu dus doorgaan als hoofdgewas,
maandag 23 juni 2008 - 09:10
an

An

waten hagel stenen zo heb ik ze nog nooit gezien
heel veel sterkte met herstellen van je schade door die hagel bui
succes
maandag 23 juni 2008 - 09:54
Adrienne

Adrienne

Ja watte Jo toch !!!
Je zou er nog door leren vloeken hé
Zo veel arbeid , en zoveel lekkers naar den bliksem.
Goh, gelukkig hebben jullie zelf niks, zo'n ding op je bolleke en t'was nog erger.
Manne, man veel succes met de weder opbouw, hou ons op de hoogte hé.
maandag 23 juni 2008 - 10:39
Tine

Tine

Jo, ik heb nog wel ananaskers (10 á 15 cm hoog) over. Mocht je er belangstelling voor hebben , stuur me dan maar een mailtje. Ik kan ze dan op dezelfde manier als vorig jaar opsturen.

Tine.
maandag 23 juni 2008 - 10:51
LauraK

LauraK

Hallo Jo,

Wat sneu dat de hagelstenen bij jou zo hebben huisgehouden! Toch wel even slikken als je je met
liefde opgekweekte planten zo vernield ziet worden! Gelukkig ben je er nogal laconiek onder, maar
het zal je broodwinning maar zijn... Dan zie je zoiets echt met lede ogen gebeuren. Hopelijk hebben
de boeren in de omgeving niet al te veel schade!

Groeten van Laura.
maandag 23 juni 2008 - 10:56
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Er zijn inderdaad ook hele maisvelden vernield. En de boeren hebben het nodig voor de broodwinning. Ook daarvoor is het te ver in het seizoen om nog nieuwe te zaaien.

Het doet me goed, dat er met me meegeleefd wordt, maar ik besef echt wel dat er ergere dingen zijn. Maar het is erg sneu.
maandag 23 juni 2008 - 11:01
rialle

Rialle

Sjonge Jo, dat vind ik triest.
Wat zonde van al dat lekkers! Wat een noodweer kan aanrichten hè?
Ik ben bang dat we in de toekomst nog meer van dat soort weer-grillen zullen moeten doorstaan helaas.

Ik wens je in ieder geval veel succes met de rest van de groenten die je gelukkig nog hebt.

Groetjes Rialle
maandag 23 juni 2008 - 13:14
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja, al zijn er ergere dingen, het is wel heel jammer. Het was erg plaatselijk, de hagel. Bij ons ging het erg tekeer en 3 km verderop was er niets gevallen. Hier zijn de Canna's zwaar beschadigd. Ik zag op je weblog dat de tomaten ook beschadigd zijn, dat is hier niet het geval. Dan zal het er bij jou nog harder aan toe zijn gegaan. Hopelijk kun je met nieuw planten en zaaien deze zomer nog een mooie groententuin hebben. Veel succes in elk geval! Martje
maandag 23 juni 2008 - 19:32
lacegarden

Lacegarden

Jo, wij hebben dat ook ooit meegemaakt. Gelukkig waren wij goed verzekerd.
Maar het is niet prettig.
Voor de tomaten: geef nu echt een goede sproeibeurt met een anti-tomatenziekte middel, niet zuinig zijn. Je gaat zien een tomatenplant die begint vlug opnieuw te groeien. Die hagel heeft heel wat wonden gemaakt. Dus zo zouden er ziektes kunnen komen in de tomaten.

Ik heb op de composthoop weer heel wat tomatenplantjes staan, dat zijn de tomaten die op de compost gaan kiemen zijn. Je mag er gerust een stuk of 100 komen halen.
Ik kan je ook nog plantjes geven van gekleurde snijbiet.
Ik wil gerust een paar dieven laten groot komen en die mag je ook hebben, die gaan toch opnieuw tomatenplanten geven.
maandag 23 juni 2008 - 19:40
lacegarden

Lacegarden

Jo, ik kom net van de blog. Die tomaten gaan zich langzaam maar zeker herstellen.
maandag 23 juni 2008 - 19:42
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Lacegarden,

De schimmelbestrijding heb ik al over de tomaten en aardappels gebracht. En inderdaad behoorlijk sterk gemaakt. Want ik weet dat de wonden invalsporten voor phyphtora zijn. Wat afgebroken was heb ik afgesneden met een scherp stanleymes om de wonden kleiner te maken en daarna een bespuiting gegeven. Desnoods laat ik een aantal dieven, die zullen komen doorgroeien. Daar komen misschien ook nog wel bloemen en vruchten aan, maar het is een triest gezicht.
Toch kun je bij de ananaskers al zien, dat de natuur zich tracht te herstellen, want onder de beschadigingen kwamen al nieuwe blaadjes en dat na een dag. Ook daar heb ik afgebroken delen weggesneden. Ik heb er vertrouwen in dat daar over 14 dagen al weer blad aan zit. Sommige mensen op het volkstuinencomplex zeggen, dat ze niks doen, want het wordt toch niet meer goed. Zelf heb ik die opvatting niet. De wortels zijn gezond en de groeikracht zit er in en die komt er wel uit, dat is mijn mening. Zelfs aan de late aardappelen zitten al redelijke knollen. Natuurlijk wordt het geen top opbrengst, maar met wat minder kunnen we ook tevreden zijn.
maandag 23 juni 2008 - 20:05
lacegarden

Lacegarden

Jo, waarschijnlijk hebben jullie vandaag redelijk harde wind gehad. Dit zorgt al voor opdrogen. Ik zou toch (mijn gedacht, ik ben ook niet heilig) na een week opnieuw behandelen.
Wij hadden toen: de serres, alle velux ramen van het huis(4) de auto, alle verlichting buiten, het kippenhok en gans ons dak kapot. En nog andere dingen, maar dat is te lang om op te noemen. Ja, zelfs kippen (kleine krieltjes die een hagelbol op hun kop hadden gekregen waren dood.
De brandweer is hier op ons dorp aan ieder huis gaan aanbellen. Bij ons werden grote dekzeilen over het dak vastgemaakt.
Je gaat echt een latere oogst hebben maar daarom zal het niet zo veel minder zijn.

Ach man, laat de moed niet zakken, het komt wel weer goed.

maandag 23 juni 2008 - 20:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik laat de moed zeker niet zakken. In de auto had ik slechts 1 klein deukje boven op het dak omdat ik via felle regen de hagelbui inhaalde (toen zag ik niks meeren moest de auto aan de kant zetten). En de buitenlamp kapot. Maar er zijn hier veel auto's met veel deuken. Ook verschillende dikke bomen liggen om. Veel blad van de bomen. De siertuinen zien er niet uit. en een paar km naar links of naar rechts en daar hebben ze een beetje regen gehad.
maandag 23 juni 2008 - 20:50
Matabish

Matabish

fijn dat je niet bij de pakken gaat neerzitten Jo!!
Dat helpt toch niet, je kan er beter met vernieuwde moed tegenaan gaan!
En wij hopen samen met jou dat het niet meer gebeurt...

Hartelijke groeten,
Matabish.
maandag 23 juni 2008 - 22:33
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu in de zomer 4 kruiwagens bladafval tussen de gewassen uitgehaald en op de composthoop gegooid. De composthoop is dus wel gegroeid. Maar ik zie al nieuwe blaadjes verschijnen. Het zal zich vrij vlug herstellen denk ik. De groeikracht is natuurlijk niet uit de wortels.
woensdag 25 juni 2008 - 09:04
JovanDreumel

JovanDreumel

De ananaskers maakt alweer mooi nieuwe scheuten en dat binnen een week. Ik denk dat ook wel andere gewassen, zoals tomaat zich zullen herstellen. Ik meen zelfs bij de uien al nieuwe ronde punten van blaadjes te zien.
Ik denk dat de ananaskers over 14 dagen er weer mooi uit ziet. Ook had ik Kiwano's staan om uit te proberen, maar die hebben wel erg v eel geleden.
vrijdag 27 juni 2008 - 13:44
Matabish

Matabish

zie je wel, Jo,
dat je plantjes je dankbaar zijn voor de liefde en zorg die jij aan hen besteedt. Het meeste zal wel weer vlug oké zijn. Ik ben zo blij voor jou, want het is toch wel een fameuze domper die je daar gekregen hebt!! De mensen van de buurttuintjes kunnen nog véél leren van jou...

Bewonderende groetjes,
Matabish.
vrijdag 27 juni 2008 - 13:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).