0 Tuinblunders
▼ Ga naar meest recente reactie
Pistachio
Hoi,
misschien is dit topic vroeger al aan bod geweest, maar ik kwam op het idee om mijn grootste tuinblunder met jullie te delen. En misschien mag ik dan ook "genieten" van die van jullie ... kunnen we nog eens lachen.
Een hele tijd geleden woonde ik in een huurhuis met tuin. Ik wilde graag een natuurlijke "look" voor mijn tuin met vele wilde veldbloemen. Ik liet dus het gras maar groeien, en groeien en groeien ... tot mijn huisbaas vond dat het zo niet langer kon. Hij leende ons zijn zeis om het hoge gras af te maaien. Ik zou dat wel eventjes doen... ik trok mijn rijlaarzen aan en ging aan de slag om al heel snel tot de conclusie te komen dat ik er helemaal geen kaas van had gegeten ... ik kreeg het gras niet afgemaaid maar sloeg het eerder helemaal plat. Wat wil je als een stadsmeisje zich met plattelandszaken wil inlaten ... Het was een hele warme dag en ik zweette al gauw heftig. Ik trok even mijn laarzen uit om mijn voetjes te laten luchten. Plots voelde ik een kleverige vloeistof aan mijn linkervoet ... ik keek omlaag en zag ... bloed. De zeis was zo scherp dat ik niet eens gevoeld had dat ik er met mijn kleine teen was gaan opstaan. Ik wilde er een pleister opleggen maar je zag het botje van mijn teen zitten dus die moest genaaid ... pijnlijke verdoving midden in de wond en nog een week revalideren. Stom hé?
groetjes
Pistachio
maandag 27 september 2010 - 15:19
Gehenna
Ah, nog niet zo stom als ik.
Je kent dat wel uit de stripverhalen als iemand op een hark trapt ...
De dees hier ging dat uitproberen. Stilletjes mijn voet erop. Dat ding bleef liggen.
Een beetje harder mijn voet erop. Dat ding bleef liggen.
Dus ikke, vollenbak gaas geven! Ne serieuzen trap op die hark.
Ik had stomme teenslippers aan en de hark stak beetje in mijn voet. Allé, mijn tenen staken tussen de pinnen van de hark
Van't verschieten grijp ik naast de steel ... steel nog een tegen mijn kop ook
Chance dat dat niet gefilmd is! Kzou het anders graag eens zien.
maandag 27 september 2010 - 15:30
Pistachio
Hahaha, stripverhalen toestanden. Goed gedaan Gehenne! Ik zie het zo voor me
.
maandag 27 september 2010 - 15:44
Hildavw
De laatste jaren knip ik van de hibiscus na de bloei steeds de topjes weg, daar waar de zaadknoppen zitten.
Ik ben het nl. beu om elk jaar honderden zaailingen uit te trekken.
Vorige week was ik ook bezig. De laatste takjes hingen over het tuinmuurtje en om niet telkens naar de tak te moeten grijpen, hield ik de afgeknipte takjes in mijn ene hand, samen met de grote tak, terwijl ik met de andere knipte.
En wat dacht je, natuurlijk heb ik heel even in mijn vinger geknipt, even heel pijnlijk, een beetje bloed, maar eigenlijk geen echte wond. Het was juist op het topje van de vinger, dus niet aan de nagel, maar daar waar je vinger het dikst is.
Maar dit is toch het eerste dat ik meemaakte, dus dat valt nogal mee hé.
groetjes
Hilda
maandag 27 september 2010 - 17:13
Pistachio
Een miniblundertje Hilda, gelukkig zonder veel erg. Laat ze maar komen die blunders, of zijn de blunderaars onder ons een kleine minderheid?
maandag 27 september 2010 - 17:43
Cetinel
tuinklauw aangeschaft en duchtig mee aan het werken geslaan
na afloop moe maar tevreden dat ding in de grond geramd(doe ik ook met riek en spade)om even mijn werk te keuren.....
dat ding ging dwars door mijn tuinlaars heen
gelukkig net tussen 2 tenen in,nog nooit zo blij geweest met kapotte schoenen
maandag 27 september 2010 - 17:47
Gehenna
Tja, wie nooit iets voorheeft zal ook alleen maar in zijne zetel hangen
maandag 27 september 2010 - 17:52
Eve
De eerste keer prei gezaaid, en die sprietjes die boven kwamen zagen er niet beter uit dan wat gras. Dus maar weggegooid.
Probeerde het volgende jaar opnieuw en het kwam er net hetzelfde uit te zien - bleek dus dat dat sprietjes-stadium normaal was!
maandag 27 september 2010 - 19:24
Rita1960
een bult op mijn hoofd heb ik daarvan over gehouden
maandag 27 september 2010 - 20:32
Gehenna
Mwoehahaha!
Ik had geen bult, wel een dikke lip.
Onlangs getrouwd, zelf bloemstukjes gemaakt. Ik zeg tegen mijn dochter en haar tuinbouwschool-afgestudeerd lief dat ze een stuk of 3 SPRIETEN siergras moeten halen uit de tuin.
Komen ze terug in de zaal ... met hele pollen!
En ik had zo'n leuke rode kevertjes op mijn kievitsbloemen zitten. eerst 1, de dag nadien 3, en oooh ze paren! Rustig laten zitten de beestjes ...
Bleek dat het leliehaantjes waren. Daa-aag kievitsbloemetjes! Opgevreten! De lelies dus ook.
maandag 27 september 2010 - 21:30
Kater
1993 - Net ons stukje grond gekocht op den boerenbuiten.
Na de nodige bouwperikelen: Ach, tuinieren... makkelijk toch.
De tuin bestond oorspronkelijk uit dennebomen.
Alles uitgehaald en opnieuw begonnen - zonder budget of enige plantenkennis.
Onkruid, onkruid, onkruid... en dan krijg je de raad van een buur: bodembedekkers planten hé.
Dat leuke plantje dat ik nog in de tuin vond zag er uit als een goede bodembedekker - en groeien man!!!
Plantje gescheurd en netjes op 40 cm afstand van elkaar uitgeplant.
En welk plantje bleek het te zijn?......
Zevenblad.
dinsdag 28 september 2010 - 06:11
Pistachio
Wat leuk om jullie blunders allemaal te lezen. Door schade en schande wordt men wijs luidt de spreuk...
@lein
Vond jouw verhaal heel leuk om te lezen. Alle begin is moeilijk maar da's juist het leuke: aan iets beginnen waar je helemaal geen verstand van hebt en gaandeweg bijleren.
Bedankt voor jullie plezante verhalen!
groetjes
Pistachio
dinsdag 28 september 2010 - 07:49
LauraK
Vorig jaar: ik wilde snel even een dikke wortel van een plant weghalen. Lukte niet
goed met een schep, zaag kon er niet bij, dus dan maar een lang scherp mes gepakt.
Nee, vingers zitten er nog aan, maar ik was wel bijna een oog kwijt toen het lemmet
van dat mes ineens afbrak, omdat ik scheef aan het zagen/snijden was... Dat doe ik
dus nooooooooooooit meer, en het is aan te raden dat jullie dat ook niet doen!
Beschaamde groetjes van Laura.
dinsdag 28 september 2010 - 12:51
Cee
een jaartje geleden was ik eens van plan m'n krulwilg te snoeien,
de takken waren al van de grootte orde dat ik er al een zaagje voor vandoen had.
Kwam daar nog eens bij dat ik er niet goed aan kon, dus met 1 hand de tak vast, op de toppen van m'n tenen aan het zagen aan de zijkant van de tak en als je aan de zijkant van een tak zaagt krijg je na verloop van tijd een beetje tegedruk omdat die tak toch heen en weer blijft bewegen (waaien) waardoor al wat meer kracht moet gebruiken, en plots zat de zaag in m'n dikke duim waarmee ik de tak vasthad te zagen, met goed veel kracht. En je weet wel dat zijn zo van die zaagjes met een zaagkantje links en rechts op het blad.
Veel geluk dat het m'n dikke duim was want een pinkje zou het niet overleefd hebben denk ik.
Resultaat van het verhaal: ik heb me de rest van de dag schoon in de tuinzetel gezet met m'n arm in de lucht om dat verdomde bloeden te laten stoppen, beetje kijken hoe m'n vriendin wat andere klusjes in de tuin aan het doen was, want die durfde die zaag toch ook niet meer vastnemen die dag.
dinsdag 28 september 2010 - 13:19
Eniavaswen
Nog geen spectaculaire ongevallen meegemaakt. (Buiten als kind in de schooltuin toen iemand te enthousiast met de spade aan het zwaaien was en ik erachter stond)
Wel al foute inschattingen gemaakt van de groeikracht van sommige planten. In ons vorig huis stond een prachtige aster te bloeien achter onze tuin. Omdat ik hem zo mooi vond, heb ik hem toen een plekje in de border gegeven. Het volgend jaar merkte ik dat die ene plant al zeker 20 uitlopers gemaakt had. Een deel uitgedaan en de rest laten groeien. In het voorjaar begon de aster de overhand te krijgen in de border. Maar een beetje een geluk bij een ongeluk, we gingen net verhuizen. De nieuwe bewonders gaan dus dit najaar een explosie aan asters krijgen in de tuin en daarna..... Stiekem ben ik wel een beetje blij dat ik hem nu niet meer in toom moet houden
, en dan kan ik een soort kiezen die niet zo erg woekert.
Groetjes, Karen
dinsdag 28 september 2010 - 13:22
Polplastron
Vorig jaar nog kocht ik een nieuwe snoeischaar. Toen ik hiermee aan het knippen was tussen lage beplanting kwam ik erachter dat deze toch iets langer was dan mijn vorige: mijn pink zat ertussen.
Resultaat: met de buurvrouw naar spoed en laten naaien!
Ik heb nog gevraagd aan die dokter of snoeien doet groeien, maar hij constateerde dat ik daarvoor niet diep genoeg geknipt had!
Groeten, Paul
dinsdag 28 september 2010 - 13:38
Anderleven
Ik zat een keer op mijn hurken op mijn gemakje de uitgebloeide bloemetjes
van een vlijtigliesje er uit te halen en er schoot iets omhoog met zo'n kracht
dat ik van schrik omhoog vloog mijn evenwicht verloor er achterover in mijn
planten viel...ik had geen er geen idee van dat vlijtigliesjes konden schieten
haha
tjonge tjonge wat was ik geschrokken.
dinsdag 28 september 2010 - 13:49
Kerstkind
Nát en vuil pak
Ik schrijf december 1995.
We hadden toen nog kerstdennen voor de verkoop.
Onze aanhangwagen was mooi vol geladen, de poort uitgereden en
plots, de wielen slipten en konden niet meer vóór- of áchteruit.
Vast in de modder
Mijn man pakte de schop, gooide zand en wat takken onder het slippende
wiel, zo moest het gaan lukken.
Oké, met z'n drietjes werd er geduwd en je raad het waarschijnlijk al.......
Ik stond precies achter een wiel, één spuit gas, één spuit modder en
ja hoor daar lag ik "kerstkind" voor over in de blub.
Ik wilde in eerste instantie kwaad worden, maar zag twee gezichten, gierend
van het lachen.
groetjes José
dinsdag 28 september 2010 - 14:29
Annis
Voor een paar jaar terug met het snoeien van klimop heb ik gelijk maar de kabel van de electrische heggeschaar mee gesnoeid. Ik had net de heg gedaan met de elec.heggeschaar en daarna de boog met klimop bijgesnoeid met een handsnoeischaar, toen kwam er een vonk en ik had nog niet door dat ik het snoer had doorgeknipt. Pas toen ik twee eindjes snoer zag wist ik pas hoelaat het was. De hoofdzekering was gelijk uitgeslagen, gelukkig.
dinsdag 28 september 2010 - 15:50
Kater
@ lein:
Ik had er een sloot van 50 meter lang mee bedekt.
He zevenblad blijft me in de tuin nog steeds achtervolgen.
Maar telkens ik het opnieuw tegenkom en uitdoe, denk ik met een glimlach terug aan "oh leuk plantje"
dinsdag 28 september 2010 - 17:32
Vincje
nog niet bijster lang geleden ben ik begonnen met een onderwatertuin, een aquarium. beetje bij beetje begon de kennis te komen, al gauw stond er een leuk landschapje.
ik had via internet het idee opgedaan om garnaaltjes in het aqua uit te zetten, leuk! ik voor 30 euro garnaaltjes gehaald, eerst laten wennen aan de temperatuur, vervolgens losgelaten. de hele avond was er overal bezigheid.
24 uur later was alles weg...
in mijn research was niet naar voren gekomen dat de vriendelijkste vis erg verzot was op garnalen!
nu is het opgelost met grotere garnalen, erg leuke beestjes!
zondag 10 oktober 2010 - 12:21
Sarah
Ettelijke jaartjes geleden, tuin sproeien, alles klaar alleen de voor tuin nog.
aangezet om 19.00 uur toen naar de buren even een bakkie doen............
bakkie werd wijntje en snackies........ naar huis 24 uur
waterballet, in de straat. hahaha.
En dachten jullie dat ik er van geleerd had
2 jaar geleden, vijver opgeschoond en weer even bij vullen, weer bij buurvrouw aan de koffie enz. ja hoor bingo waterballet in de achtertuin. Gelukkig was het heel lang warm, dus hoefde ik lang niet te sproeien.
gr. sarah
zondag 10 oktober 2010 - 22:23
Harry54
Minstens 30 jaar geleden. We woonden in Rotterdam in een rijtjeshuis in Ijsselmonde. Tuintje voor, tuintje achter. Elk voorjaar haalden we een kist vol eenjarigen en zeker in het begin werden die regelmatig besproeid. Nu hadden we de buitenkraan achter zitten en als de planten voor het huis besproeid moesten worden, trok ik de slang gewoon door het hele huis. Door de kamer, door de gang naar de voortuin. Dat ging een aantal jaren goed. De slang vloog wel eens van de kraan als ik wat te hard trok, maar dat was verder geen probleem.
Op en dag in een voorjaar gebeurde dat weer en ik liet het zo maar even. Zuinig met water waren we toen nog niet en ik heb nog een kort poosje wat rondgerommeld bij de plantjes.
Op een zeker moment klaar en door de voordeur op weg naar de achtertuin om de kraan dicht te doen. De verrassing was heel groot toen onderweg naar achteren bleek dat midden in de kamer de slang was geknapt en al het water wat er voor niet uitkwam al die tijd de kamer was ingestroomd.
Deze oplossing daarna niet weer geprobeerd.
harry
zondag 10 oktober 2010 - 23:16
Hildavw
Door al dat water denk ik ineens aan iets wat lang geleden hier gebeurd is.
Wij hadden een klein vijvertje laten leggen, een voorgevormd, en daarin hadden wij een pomp, met daarop een fonteintje in de vorm van een halve bol.
Op een goede dag vertrokken wij op vakantie, dus de vissen nog even water geven, maar wat bleek, er stond nog amper 15 cm water in de vijver en de vijver zelf dreef op het uitgestroomde water.
Die nacht had het hard gewaaid en daardoor was het water van die "bel" over de rand geslagen, tot de pomp gelukkig niet meer verder kon.
Maar, wat moesten we toen doen?
De valiezen zaten al in de auto, we moesten diezelfde dag in Zwitserland aankomen, veel tijd hadden we dus niet.
De enige oplossing was de vijver terug te laten vollopen, het fonteintje uiteraard af te sluiten, met als gevolg dat de vijver nu, na al die jaren, nog steeds niet meer waterpas ligt.
Uithalen en terug pas leggen zien we niet zitten, dus maar proberen te camoufleren met plantjes.
groetjes
Hilda
maandag 11 oktober 2010 - 10:36
Sarah
Hé Harrie54, 30jaar geleden woonde ik ook in R'dam IJsselmonde in een rijtjes huis, en daar is het eerste deel van mijn verhaal gebeurd. Zou dat met de omgeving te maken hebben?
(Water,Rotterdam)
gr Sarah
woensdag 20 oktober 2010 - 14:34
Harry54
Sarah, wie weet?
Reijeroordwijk - Bredenoord.
H.
donderdag 21 oktober 2010 - 11:24
Sarah
Hagenwijk - zuiderhagen
redelijk dicht bij elkaar.
S.
donderdag 21 oktober 2010 - 13:49
Pistachio
Met blozende kaken moet ik toegeven dat ik een grote tuinblunder begaan heb. Nog een grotere dan die waar ik het topic mee gestart ben. Ik kreeg van een collega onlangs papaverzaadjes. Ik vroeg toen op het forum of die giftig waren voor dieren eventueel. Ik heb ze zomaar zonder nadenken in de grond gestoken en er niet eens bij stilgestaan dat het nu helemaal geen zaaitijd is. Over een beginnersfout gesproken!!! Nou ja, lach er maar eens goed om. Misschien kan ik het beschouwen als een experiment en komt er volgend jaar toch nog iets boven piepen. Valt het op dat ik altijd plantjes plant maar nog nooit iets gezaaid heb?
donderdag 21 oktober 2010 - 17:43
LauraK
Op zich zou het niet eens een blunder zijn: in de natuur vallen de zaadjes ook rond
deze tijd op de grond! De truc bij papavers en klaprozen is de grond te 'verstoren',
goed om te woelen dus. Dat is ook de reden dat je vaak maar één jaar (het eerste
jaar) klaprozen ziet op braakliggende grond. Naast akkers zie je ze ook, omdat die
grond vaak omgeploegd wordt. Dus niet wanhopen!
Groeten van Laura.
donderdag 21 oktober 2010 - 18:11
Pistachio
Bedankt Laura, ik had er nog niet bij stilgestaan dat in de natuur inderdaad nu de zaadjes op de grond vallen. Wie weet valt het resultaat toch nog reuze mee. De tijd zal het uitwijzen ... wat is tuinieren toch spannend
groetjes
Pistachio
vrijdag 22 oktober 2010 - 09:28
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe