menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectenotel Bijenhotel

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Als gevolg van Heike's topic van het bijenhotel van Tuinadvies heb ik zelf een insectenhotel / bijenhotel gemaakt. Even rap getekend, beetje af gekeken van het originele model, dit 10x groter gemaakt en hier is het resultaat. Zowel aan de voorkant als achterkant kunnen de bijen in de bamboe en geboorde gaten. Het middelste vak is dicht vanachter en gevuld met stro (het is een luikje wat open en dicht kan). De buitenkant is gemaakt van eikenhout, de gaten zijn geboord in kersenhout. De meeste tijd steek vooral in het boren van de gaten.

Ben benieuwd naar het succes.

vrijdag 26 augustus 2011 - 11:07
Sarah

Sarah

Nog zo'n Handige Harrie. Mooi hoor.
vrijdag 26 augustus 2011 - 12:10
Heike

Heike

Amai, sjiek hoor!! Een insecten-wolkenkrabber!!!
vrijdag 26 augustus 2011 - 12:49
LauraK

LauraK

Wow, daar kunnen heel wat insecten overwinteren dit jaar, en het is nog mooi
om te zien ook! Goed gedaan!

Groeten van Laura.
vrijdag 26 augustus 2011 - 12:59
Pieter2

Pieter2

Had in mei al eens iets kleins gemaakt van bamboestokken. Even later bleek er, wat volgens mij de blauwe ertsbij is, in te zitten. Zo'n stuk of 5 exemplaren.

Iemand die hier wat kennis van heeft, welke soorten overwinteren als larve/pop/adult? Hoeveel generaties er zijn per jaar? Wanneer de eieren afgezet worden?

Tuinbabbel

vrijdag 26 augustus 2011 - 19:08
Heike

Heike

Wow, Pieter, wat een mooie foto van dat bijtje!
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:11
Pieter2

Pieter2

Google
vrijdag 26 augustus 2011 - 19:34
Polplastron

Polplastron

Over de overwinteringsplaatsen voor insecten (zoals je gedeelte met sleuven) zijn de meningen verdeeld. Zelf heb ik dit niet dus ik kan er niet over oordelen, maar naar mijn mening volstaan lage groenblijvende planten en rommelige plekjes in de tuin even goed. Volgens sommige bronnen hebben ze ook meer kans op succes dan de kunstmatige.

Wat de nestholtes betreft ben ik zelf wel heel tevreden; ieder jaar worden ze hier druk bezocht door verschillende bijensoorten.

Er zijn heel wat bijensoorten die overwinteren als larve of pop. Het afzetten van de eieren is ondertussen echter wel al voorbij; daarvoor zal je moeten wachten tot maart en de maanden die erop volgen. Volgens mij zijn is er bij de meeste bijensoorten maar één generatie per jaar.

Zie ook http://www.wildebijen.nl/ voor meer info.

Overigens; knappe constructie!

Grts,

Pol
zaterdag 27 augustus 2011 - 16:29
Pieter2

Pieter2

Merci voor de de info. Ik zal volgend jaar (en/of deze winter) de resultaten hier posten
zaterdag 27 augustus 2011 - 17:50
Polplastron

Polplastron

Yep! Vooral doen!
zaterdag 27 augustus 2011 - 21:55
bakbeest

Bakbeest

Erg mooi gemaakt Zelf heb ik zoiets ook al een tijdje in de planning,van de winter ga ik ook 1 maken.Het lijkt me erg leuk om te zien wat er in komt.
zondag 28 augustus 2011 - 10:14
Eniavaswen

Eniavaswen

Prachtig!! Ik denk dat ik met deze foto eens tot bij mijn handige wederhelft ga, voor het geval hij zich nog eens verveelt.
maandag 29 augustus 2011 - 09:07
Pieter2

Pieter2

Eerste resultaat: een of anders soort wants komt in grote aantallen voor in het middelste gedeelte (met stro in). Voor de rest een paar nestjes in bamboestokken met spinsel met eieren in (dus spinnennestjes waarschijnlijk). Op zich niets bijzonder, maar goed er zit toch al leven in

[afbeelding verwijderd niet-https]

PS: dit kereltje zit een beetje scheef zoals je ziet op de foto, ik had hem perongeluk verminkt door het deurtje terug dicht te doen . Daarmee dat ik een foto kon nemen, anders zijn ze te snel weg en ik heb een trage/slechte camera.
vrijdag 7 oktober 2011 - 17:10
Pieter2

Pieter2

Momenteel 2 verschillende soorten die volop aan het werk zijn. In en uit aan het vliegen. Heb er ongeveer een 5-tal gespot in de avond.
vrijdag 6 april 2012 - 20:35
Lanius

Lanius

Hoe zit het ondertussen met de resultaten? Want bijenseizoen is volop bezig (toch oa van de gehoornde metselbij en de rosse metselbij)
dinsdag 24 april 2012 - 15:36
furor

Furor

Hier is het behoorlijk kalm. Zaterdag een nieuw bijtje gezien wat ik nog moet determineren. Volgende zaterdag begint het praktijkgedeelte van de cursus wilde bijen.

Pieter, misschien ken je het, maar op natuur-forum.be kan je ook je vragen kwijt.

dinsdag 24 april 2012 - 19:18
Pieter2

Pieter2

Druk leven rond de bijentoren hoor. Ik ben niet goed in de bijensoorten. Het zijn metselbijen, dat is zeker. Die zitten in de 4-6mm gaten.

Verder nog een wespbij die niet uit zijn nest komt (zit er al sinds vorig jaar in denk ik) en nog wat grotere bijensoorten die in 8-10mm gaten zitten.

Kga zeker eens werk maken om de soorten op te lijsten en gebruik te maken van natuur.forum. merci voor de tip
woensdag 25 april 2012 - 19:15
Ouwepee

Ouwepee

Ben eigenlijk ook wel eens geïnteresseerd om je resultaten te zien. Heb je foto's van de honderden toegemetste gaatjes? Iets maken is natuurlijk prachtig, daar kan je vele prijzen mee winnen. Maar werkt het?
donderdag 19 juli 2012 - 21:41
Heike

Heike

Ik heb ook een (bescheiden) insektenhotel hangen. En ja, hier zijn de meeste gaatjes dicht...

Tuinbabbel

zaterdag 21 juli 2012 - 15:50
Pieter2

Pieter2

Heike, leuk om te zien. Ik vermoed dat je de kriebels dan ook te pakken krijgt om meer te maken.

Bamboe, stro, riet, etc. heeft het meeste succes dankzij de gladde wanden binnenin. De zelf geboorde gaten hebben iets minder succes (1/3de tov van bamboe), ik vermoed dat de vezels die uitsteken worden vermeden omdat ze er zichzelf aan beschadigen. In de toekomst ga ik dan ook meer bamboe en andere holle materialen, plantenstengels gebruiken.
maandag 30 juli 2012 - 20:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).